Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 25 mars 2014

Husdrömmar för folk och fä

Av Margus - 25 mars 2014 14:05

Med största intresse följs kråkparet som bygger högt i en tall intill. Ses bäst från farstun. Det har klättrats och klängts i asparna, kvistar har knäckts och flugits iväg med. Det funderas, prövas och tråcklas alldeles väldigt. Det smygs en del, landas i trädet intill, tittas åt annat håll och så där, men mest tycks de orädda från upphöjd nivå. Bottenplattan är klar och det bökas och stökas däruppe. Någon inreder...

Påminner en del om SVT:s serie Husdrömmar som följts under vårvintern. Olika familjer bidrar med planer och uppoffringar för att förverkliga gemensamma drömmar. Rolig serie som fortsätter i höst med åtta nya program. Programledaren Pernilla Månsson Colt har en nedtonad, trygg, varm och humoristisk attityd. Det är en glädje med hennes program. Det gäller även Trädgårdsmåndag som börjar 7 april med tolv nya avsnitt. Annat än det flåshurtiga Trädgårdsjakten som vi bojkottade redan från start. Trädgårdsodling framhålls ofta som en lisa för oroliga själar… Varför då tävling mitt i oasen… undrar jag.

Ryttareliten är förresten ännu ett trevligt program där SVT följer några av landets främsta ryttare, både hemma i stallet och på tävlingar. Åh, vilka vackra och lugna hästar (jättedyra ja) och åh, vilka vackra stall. Mycken kunskap besitter de, och ryttarfamiljerna bjuder riktigt trevligt på sig själva.

För att avsluta som jag började så håller även stararna på med sina Husdrömmar. Trafiken går mellan holk och fält. Några ’trubadurer’ svarar för musik under arbetet.

 
 
Elisabeth

Elisabeth

25 mars 2014 22:04

Ryttareliten följer vi också. Jaa, vilka gårdar så fina. I kväll fick vi dock valpbesök så vi får se på reprisen någon dag eller i datorn

http://belara.bloggplatsen.se

Margus

25 mars 2014 23:46

Missade också pga vägmöte. Kollar i morgon på Play.

 
Berit E

Berit E

26 mars 2014 12:06

Spännande att följa fågelbestyren. På granntomten huserar ofta ett skatpar, men jag har inte lyckats upptäcka var de har sitt bo!! Märkligt.
TV-program - blir inte så mycket tittat alls, inte sedan jag hänvisas till Play, via datorn. Men det känns okej, det också. Tur det finns P1. :)
Utslagningprogram är jag hjärtligt trött på. Ett av trädgårdsprogrammen såg jag. Men näej... :(
Nu tänker jag nog bojkotta Mästarnas Mästare också.

http://kasperian2.blogspot.se

Margus

26 mars 2014 23:23

Ibland kan fåglar smyga enastående skickligt. Fast de brukar glömma bort sig när ungarna skriker som värst, hehe. Då om inte förr lär du väl få se var boet är ;-)
Vi kopplar numera laptopen till tv:n för de mest sevärda programmen, så man kan sitta 'ståndsmässigt' och njuta ordentligt ;-)
På Spåret är det enda tävlingsform jag vill se på tv nu. Allt annat urartar till trams. MM är på väg däråt med sina elstötar också - fasen det är ju tortyr...!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8 9
10 11 12
13
14 15 16
17
18
19 20 21 22 23
24 25 26
27
28 29 30
31
<<< Mars 2014 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards