Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 23 mars 2014

Vårstämning vid Hornborgasjön

Av Margus - 23 mars 2014 23:07

       

Jacka med huva samt varma handskar tillrådes för tranbesök vid Hornborgasjön. Där blåser alltid! Vinden får liksom sjuss över åsen där parkeringen är.  Och p-automatkön är lång. Automaten krånglar alltid. Sägs ta kontokort, men bäst är två tior till biljetten för hel dag. Det går snabbare. Automaten tar inte alla kort. Och inte alltid…

Betydligt lugnare är det vid "Trandansen" dit man tar gångvägen från parkeringen.

       

Tranorna är ovanligt tidiga i år. I går noterades 10500 tranor vid sjön. Vi beslöt att känna på stämningen och åkte dit. Mörka moln störde fotandet, men det blir som det blir. Prövades ny kamera vars fokusmätning inte var rätt inställd. Slarvmajor får skylla sig själva…

Har aldrig förr sett någon trana så trött att den legat ner, men nu låg flera stycken. Hellegod, har de åkt hit i blåsten förstår jag dem. Bilderna talar för sig själva.

       

       

       

   


 
 
Ingen bild

väninnan

24 mars 2014 19:56

Det var många fina bilder! Vi som aldrig kommer iväg, njuter i full drag av dessa. Tänk så långt de har färdats, undra på att det inte är så mycket "spring i bena" vid framkomsten. Vilka mängder, nästan ofattbart.

Margus

24 mars 2014 23:03

Ja, det ÄR maffigt att uppleva dem så nära. Jag tycker så syyynd om dem för alla deras strapatser ;-)

 
Berit E

Berit E

24 mars 2014 20:50

Så fantastiska bilder du visar! Synd att det är så långt till Hornborgasjön. För mig, alltså. :) Jag har aldrig sett mer än några få betande tranor på någon äng i närheten.
Men att se så många - mäktigt!
Det är så förunderligt, detta med flyttfåglar. Att de orkar, att de hittar... Och att de samlas just där...

http://kasperian2.blogspot.se

Margus

24 mars 2014 23:06

Tranorna man ser hemmave' är en mer NÄRA upplevelse, vill jag hävda. Kan förstås inte jämföras med denna mängd, det är som vi brukar säga om rabatterna "massverkan". Ett öronbedövande tutande är det också. Det ÄR mäktigt.
Men du har nära till andra fågelsjöar med mycket svanar, eller hur? Är det Östen eller Tåkern... säger jag utan karta i hand...hehe

 
skogsfun på dal

skogsfun på dal

24 mars 2014 22:48

Fina bilder du fick. Kan inte välja någon egentligen men fastnade lite längre på det ensamma paret som putsar sig. Jag vill minnas att p-automaterna krånglade när vi var där också för ett par år sen men folk brydde sig inte och det gick det med;-)

http://barasaras.bloggplatsen.se

Margus

24 mars 2014 23:09

Tack, snälla du! Då kan du ana så svårt jag hade att välja vilka bilder jag skulle satsa på här :-) Det är Trandansens p-automat så det kanske inte kommer någon p-vakt heller

 
Kjell E...

Kjell E...

28 mars 2014 07:25

Alltid lika härligt att titta på bilder från Transamlingen vid Hornborgasjön.
Tekniskt tycker jag bäst om första bilden, men innehållsmässigt "vilande Tranor".
Ja, det blåser och är kallt, det ligger liksom i årstidens natur.
Vi ska åka dit i eftermiddag. Jag vill ha eftermiddagsljuset. Bl.a belyser det inflygande Tranor, både bättre och från rätt håll.
Ha det gôtt i vårvädret.

http://www.nabbsjuan.bloggplatsen.se

Margus

28 mars 2014 23:02

På våren ska man naturligtvis fota i eftermiddagsljus. Om dagen är det för hårda kontraster. Och föör ljust, egentligen. Ny kamera var inte fokuserad för fem öre. Jag bara sköt på måfå. Liggande tranor kändes sällsynt, ja...
Ha det gött du med!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8 9
10 11 12
13
14 15 16
17
18
19 20 21 22 23
24 25 26
27
28 29 30
31
<<< Mars 2014 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards