Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 4 september 2010

Rebeller, ved och nypon

Av Margus - 4 september 2010 22:11

Är just nu alldeles uppfylld av Lena Endre, skådisen. Vilken tur att man valde Här är ditt liv för tv-kvällen... och vilken tur att man kan ändra sig! Att hon skulle vara en besläktad själ hade jag ingen aning om, rebell och anarkist som hon tydligen var i tidiga år. Gissa om jag kände igen mig själv när hon och kompiskollegan Gunilla Röör berättade om sina unga uppror.

Lena ville så mycket, hette det. Hon ville, och ville och ville… och hon trodde att allt gick att påverka och förändra... Ja, då var jag där i minnet, liksom när pappan fick hämta hem henne från mellanölsdrickande pojkar om kvällarna. Något hus har jag dock aldrig ockuperat, som hon, men så är hon lite yngre också. Det kom på modet lite senare. Verkligen en hellyckad kväll.

---------------

För övrigt har vi fått hem ved för två säsonger i dag. Kluven och torr, 12 kubik. Den gångna vinterns myckna snö dödade alla tankar på trädfällning då, så detta blev en nödlösning på behovet. Märkligt att det tunga lasset inte grävde djupare hål i uppfarten till vedbon.

Nu återstår för Husbonden att ensam lasta in all ved. Tyvärr. Själv har jag överansträngt en ryggmuskel som får mig att stöna bara av att byta fot när jag står stilla. På något så löjligt som reservdatorns tangentbord vilket är helt felplacerat ur ergonomisk synvinkel - det är ju bara för reserv (håhå, jaja). Detta provisorium har kanske (?) nått vägs ände, för nu har datadoktorn äntligen fått moderkortet till "den trasige".

--------------

Inte blev ryggen bättre när jag var till grannsocknen och plockade nypon för fåglarnas vinterbehov i dag, men det var tvunget. Samsades med humlor och nässlor i buskarna och det var riktigt mysigt. Men när myggorna fick nys om mig var både ryggen och jag nöjda med två fulla hinkar. Hoppas nu få ihop ännu en hink på hemmabuskarna. Bråda tider när solen gassar på.

 
 
Flanören...

Flanören...

5 september 2010 13:25

Vi har ett nyponställr nästgårds, hade, för när vi gick förbi härom dagen, hade någon använt slåttermaskin och tagit med sig kvistarna.
Fanns bara ströbär kvar.
Nu får vi leta upp nåt annat ställe, för nyponmos, ska vi ha i frysen, till soppa m.m

http://www.nabbsjuan.bloggplatsen.se

 
skogsfrua på dal

skogsfrua på dal

5 september 2010 14:43

Ganska trött på kändisar som sitter och snyftar inför folket. Vanligt* folk kan ha minst lika intressanta liv, lika många karlar och ..tårar;-)

http://barasaras.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7
8
9 10 11 12
13
14
15
16 17 18
19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards