Fågelperspektiv

Alla inlägg den 23 mars 2007

Av Margus - 23 mars 2007 21:23

Vårdagjämningen har varit, och farit med vårvindens hastighet. Nu går vi över till sommartid och om bara någon vecka är det påsk! Herregud, nu går det undan.

Nu gäller att njuta av varje sekund innan den är över och förbi. Har lovat mig själv att inte jaga solen i år. Har förbaskat lätt för att stressa upp mig av allt som ska göras när solen skiner. Mulna dagar gillar jag bäst. Ger ett gott samvete.

Av Margus - 23 mars 2007 20:55

Att mockning hos marsvin kan vara så trevligt! En härlig doft av stall. Häststall. Mumma för en gammal hästtjej som med ens är åtskilliga decennier tillbaka i tiden. Tonår. Storrutig skjorta och jeans gör illusionen perfekt.
Med hö i håret och spån i ärmlinningen är jag i en annan värld, en god och trygg värld, en värld av drömmar, hårt lantbruksarbete, stampande hovar och frustningar, körning med häst på åkrar och fält, doften från sadlar och selar och …. (åh, så stark jag var på den tiden – en 50-kilos mjölkflaska var ingenting..).
Marsvinsstall luktar således häststall. Så klart, med samma matvanor; morötter, hö, havre, pellets, äpplen, knäckebröd och gräs.
Ungarna föds färdiga (bilden), precis som hästföl, äter gräs/hö redan 4 timmar gamla. Duktiga på bocksprång och bakutsparkar är de också.
Skämdes ett tag för att ha marsvin – vid -60. Är nog surrogat för de hästar jag aldrig haft råd att äga. Nu har jag desto fler - sju i stallet. De bor i eget "höghus" inne på kontoret. Höprassel natten lång.
Döm om min oförställda glädje när jag läste nya rön om att marsvin genetiskt står närmare hästen än råttan och musen. Det var väl det jag tänkte!
Citat av lundaprofessorn Ulfur Arnason:
”Icke-gnagare bland de högre däggdjuren (ex. häst, ko, rovdjur) ansluter sig i detta fall till den gren på vilken marsvinet sitter. Med detta träd som utgångspunkt kan man säga att marsvinet står icke-gnagare närmare än vad mus/råtta gör.”

Tidigare månad - Senare månad

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<<
Mars 2007 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards