Fågelperspektiv

Alla inlägg den 1 mars 2015

Av Margus - 1 mars 2015 21:44

Åh, kära nån! Av inkomna kommentarer framgår att jag inte orkat titta in i bloggen på fyra dagar. Trodde jag tittat in varje dag… Så tokig skallen kan bli.

Har hämtat mig från gallstensattacken, talat med kirurgen mellan fyra ögon och slipper galloperation ”tills vidare”. Oskuret är bäst, sa han. Svårt med titthålsop efter sammanväxningar från tidigare ingrepp. Öppen kirurgi görs när det blir nödvändigt. Anses klara mig ett tag med den vidgning av gallgångarna som gjordes i julas. Skönt slippa argumentera själv för att slippa undan just nu…!

Var dagen innan på kyrkligt föredrag. Fullföljde, noterade och fotograferade. Hade sett fram mot evenemanget en månad.

Tänk att huvudet inte fattar att både kropp och hjärna är skadade… Föredraget avrundades med grupparbeten – TVÅ  stycken. Var av nyfikenhet med ’to the bitter end’. Läkarbesöket följande dag höll mig alert, men på tisdagen stöp jag bara. Utbrändheten slog till direkt. Sov i tre dagar. På värmedyna - då ryggvärk och frossa trätt in pga av cortisonnedtrappning. Är nere på en kapsel men inte sämre än att lagom promenader funkar. Och NU har jag insett att fler ”övertramp” av detta slag icke accepteras av hjärnan.


Kyrkan På Nya Vägar

Kyrkans föredrag handlade om svenska kyrkans nya inspiration som kallas På Nya Vägar. Om nya vägar att nå människorna. De gamla fungerar dåligt – kyrkor står tomma. Undersökningar visar att människor söker andlighet. Miljoner svenskar identifierar sig med ett trossamfund. 6,5 milj är medlemmar i svenska kyrkan. 1,5 milj säger sig ha starka band till kyrkan. Gudstjänstbesökarna är få. Alltså behövs nya vägar att söka upp människor på deras egna villkor.

Av diskussionen framkom att hälften av oss (40-talet deltagare) längtar efter ”delaktighet, gemenskap, samtal och möten”. 25% av oss valde ”förnyelse, liv och glädje” för sin längtan. Intressant att följa vad som blir av detta.

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards