Fågelperspektiv

Alla inlägg den 26 juli 2014

Av Margus - 26 juli 2014 21:43

Äntligen kom så lite regn… efter sex dagar med över 27 grader. Tempen sjönk från 29,7 till 22,0 på tre timmar när molnen lagt sig tillrätta över oss och vindarna svepte genom huset. Det där med vindar har en god psykologisk effekt. Kände genast stressnivån sjunka. Förlösande.

Här har vi haft 30,6 grader i skuggan som mest i går och 25 grader inne – trots alla försök att sänka. Det finns de som haft det värre, men detta var illa nog med mitt mått mätt. Mådde både fysiskt och psykiskt illa i går. Och när morgonsvalkan uppnåddes i sovrummets tvärdrag i morse fick jag frossbrytningar. Man är ju på kokpunkten…

Steg upp fem för att njuta av morgontimmarna i n n a n hettan drog på igen. Vilket lyckades. Mathållningen har varit minst sagt knepig under den här värmeböljan. Ingen matlust, ingen fantasi. Nu är det 19,3 ute och 22,7 inne. Prognosen säger mulet för morgondagen vilket bifalles med acklamation. Nu får det räcka med värme för den här gången! Basta!

Av Margus - 26 juli 2014 21:20

... i ett tidigare inlägg måste jag rätta en av mina egna grodor. Grodorna på bild har inget ont gjort!

Det var en gransångare som trillat i kaminen häromdagen – ingen lövsångare som jag antog. Vi har fullt med lövsångare här för övrigt. Arterna är mycket lika varann och jag ägnade mig inte åt examinering i den prekära situationen.

Den rätta uppgiften fick jag genom att fråga facebookgruppen "Vi som älskar fåglar" där duktiga fågelfotografer lägger ut vidunderligt vackra foton på vildfåglar samt hjälps åt med att artbestämma kniviga fall. Mycket kunniga personer där och man lär sig massor. Rekommenderas den som har facebook-konto :-)


Således var det förstås Operation Rädda Gransångarna som utfördes häromkvällen eftersom de lekte vid skorstenen där ett av syskonen fallit ner… herreminje. Rättar direkt i inläggen.

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Skapa flashcards