Fågelperspektiv

Alla inlägg den 18 juni 2014

Av Margus - 18 juni 2014 22:08

 

Bryggor och tandimplantat sitter inte för evigt. Bakterier k a n kila in u n d e r bryggan och in till stiftet. Och det hände sig vid denna tiden (medicin = muntorrhet = karies). Tolv år har jag haft bryggan. Kluriga åtgärder från tandläkare Elisabet har inte stoppat angreppet. Två ’tänder’ av fem på bryggan i överkäken skulle bort. Dags att såga av bryggan intill de innersta tänderna och dra ut tre rotfyllda rötter. Nog undrade jag hur detta skulle gå till…

Vanliga åtgärder hos tandläkaren som bedövning, lagning, rotfyllning eller utdragning bekommer mig inte, men detta gav fjärilar i magen. Denna tösa börjar få nog nu. Så vidtog avsågningen medelst hårda borr. Inte fasen visste jag att en brygga består av metallskelett överdraget med porslin. Det är hårt!

I f y r t i o minuter pågick borrandet under vidrigt skärande ljud. Kanske har jag blivit hörselskadad, jag vet inte. Ljudet gick inte bara in i örat utifrån, det kom inifrån också. När borrandet upphörde vidtog utdragning under f y r t i o minuter till. Bedövningen satt som en smäck. Bländad när jag inte blundade.

Tandläkaren och sköterska Christina bytte sida flera gånger, det bökades och bändes och sögs och spolades. Men det var i alla fall tyst, man hörde radion och tandläkaren började nynna under arbetet som hon alltid gör. ”Vi ska sluta dra ut annat än framtänder händanefter, för de är inte så jobbiga” skojade de. Det ä r svårt att skratta under sådan bökig behandling!

Även tandläkaren var trött efter anspänningen. ”Du får betala vid efterkontrollen, jag orkar inte räkna nu” sa hon :-) De gick säkert på välbehövlig lunchrast, antar jag.

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Skapa flashcards