Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 26 december 2013

Det regnade... och regnade...

Av Margus - 26 december 2013 21:53

Det regnade och regnade… och regnade… hela julafton. Men jul blev det i alla fall, på tu man hand. Först ett foto till bloggen… innan vi kunde börja äta. Som livet är numera;-) Och den här gången kom jag ihåg det! Jag levde mest på Janssons. Skinkan, den minsta ever… på 1,7 kg var Husbondens allena, och rullsyltan, och kalvsyltan. Nu är resterna infrusna. Frid över deras minnen... puh.

       

Litet Hus har liten gran med minimal ljusslinga däri. Plastgran, ty för doften svarar hyacinterna. Och enda platsen för granen blockerar ett valv mellan tv-rum och kontor. Slut på genvägen, vi går runt i huset för denna ’enebärabusk’ för att ta oss hit och dit.

Förvisso en jul, men en egendomlig sådan. Ägnade julaftonsnatten åt att betala räkningarna. Inte kom vi utanför dörren förrän på juldagens eftermiddag för regnet. Hade kämpat en stund på övervåningen med både cykel och gångbana innan, men det behövdes lite frisk luft också. För matsmältningen. Husbonden fick mer motion än så. Det tog honom en timme att leda undan översvämmat vatten som var på väg att krypa in i vår lagård! Först i dag, på Annandagen, gick vi en normal runda och besåg traktens översvämningar. Och då hade det ändå sjunkit undan litegrann. Och bara för det passar bilden på vårt nya duschdraperi in perfekt, känner jag ;-)

       

Julens höjdpunkter på TV för Lilla Huset var Ernst-Hugo Järegårds två danska berättelser. Idag avnjöts Lars Molins Midvinterduell med Ingvar Hirdvall och Mona Malm, den om mjölkbordet. Och så trotsade vi för en gångs skull TV4:s reklam för att återse Sällskapsresan, men det var med nöd och näppe att vi stod ut – med reklamen alltså. Nu ser vi fram mot Fröken Frimans krig i morgon – utan avbrott i SVT. 

Fredrik Lindströms vinterprat på radions P1 om ekonomismen var en annan höjdpunkt. En betraktelse över ett mycket allvarligt fenomen, framfört på ett både fängslande och lagom underhållande sätt. Mycket skickligt gjort. Hans budskap gick fram med ackuratess :-) God fortsättning på julen, kära läsare!

 
 
Berit E

Berit E

26 december 2013 23:30

Regnat har det gjort hos mig också, men inte SÅ DÄR mycket! (Gran har jag skippat för många år sedan, tar in färskt ris i bunkar i stället.)
När det lugnat ner sig lite här ska jag gå igenom och lyssna - och se - på en del jag missat. Hörde slutet på Fredrik Lindströms vinterprat, och ska självfallet lyssna på hela i efterhand.
Och så ska jag köpa boken "After Work" av bl.a Birger Schlaug, för just den boken har jag inte fått i present. Inte än, åtminstone. Jag borde ha önskat den...
Jag hoppas dagarna och helgerna blir bra för er, själv får jag ganska mycket om mig, som man säger. Men bara sånt som är trevligt. :)
Tack för kort - och ha det nu riktigt gott, min vän!

http://kasperian2.blogspot.se

Margus

27 december 2013 23:02

Tihi...och nu ÖSER det ner igen. Det första hade precis sjunkit ner under jordytan för att nu åter fyllas på. Vi får nog ta en tur med bilen i morgon för att se på vattenmassorna.
Ja, det gäller att göra livet så gott man kan. Men själv mår jag bäst av vardagar... en lyx man kan unna sig som dagledig;-) Schlaug är bra! Den boken har jag inte hört om (ibland slår tröttheten dövörat till, hehe), får kolla upp den.
Ha det gott själv, i myset med alla djuren!

 
Ingen bild

Väninnan och maken

27 december 2013 18:19

God fortsättning! Vilket smarrigt julbord, där saknas inget. Att granen står så grön och grann i stugan förhöjer det hela. Ja, nu är denna julen ett minne blott, fort går den över. Och regnet regnar, det är bara att mysa till det inomhus.

Margus

27 december 2013 23:05

Ja, god fortsättning till er också! Dessvärre blir det nästan föör lugnt under alla dessa sammanpackade helgdagar. Snart klättrar jag på väggarna, hehe... Ja, det bara ÖSER ner på utsidan.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Skapa flashcards