Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 11 december 2013

Egen porträttstudio för en dag

Av Margus - 11 december 2013 22:59

    

Vi började egentligen alldeles för sent. Vinterns diskreta dager hade för länge sedan flytt våra nordliga breddgrader. Ruvande skuggor betäcker Lilla Huset tretton nätter före jul. Förmodligen hade dagern inte heller hjälpt så mycket. Men nu skulle det ske!

Med all upptänklig fantasi, luddiga minnen om ljussättning, bristfällig kunskap och utrustning riggades slutligen vår provisoriska porträttstudio. I köket, där allmänljuset var bäst men knappast gjorde till eller från.

Dags för Husbonden att förnya körkortet. För att slippa ett snapshot hos någon som saknar känsla för den bild som blir ens följeslagare i ett decennium skulle eget experiment begås. Förbanna inte mörkret – tänd ett ljus.

Byggstrålkastare av två typer hämtades från garaget. Fler armaturer prövades och förkastades som hopplösa. Projektorduken hängdes som bakgrund men befanns blänka. Vändes därpå bakfram. Skuggor eliminerades, strålkastare justerades, höjdes och sänktes. Trångt, varmt, sladdar och stativben överallt. Hela tiden befarades att säkringar skulle lösa ut.

Några provbilder innan vi sköt skarpt. Reflexer i glasögon justerades. Bestämdes avstånd och höjd för kameran. Och… där satt den. Bra bilder – tyckte vi. Men godkända??? Det får vi se. Postas i morgon. Spännande.

 
 
Ingen bild

Väninnan

12 december 2013 14:07

Tänk vad mycket erat mysiga kök kan användas till. Inte bara att sitta runt bordet och lösa världsproblemen. Man ska va´gla´för kök...

Margus

12 december 2013 17:42

Ja, tänk... Nu oroar vi oss bara för om bilderna blir godkända. Det blev ingen helvit bakgrund, hmm... Postat idag.

 
Ingen bild

Ann-Maria Johansson

13 december 2013 08:40

Tog mitt körkortsportätt på samma sätt. No problem :-)

Margus

13 december 2013 22:35

Tack! Som jag nu lärt mig bör man ta bilden utomhus under årstid med bra ljus. Nu hoppas vi att det gått vägen.

 
Elisabeth

Elisabeth

13 december 2013 18:21

Men vilken bra idé, att ta såna bilder själv. Ganska mycket jobb förstås men har man tid så......det har man ju snart....2015 skall jag förnya mitt körkort så det är lite tid kvar. Lycka till och hoppas få se resultatet. Det kan inte bli sämre än såna som är tagna för ändamålet i någon studio...för fy f.n så man ser ut...värre än vanligt!

http://belara.bloggplatsen.se

Margus

13 december 2013 22:34

Ett tips: ta bilden en ljus dag utomhus mot ljus vägg. Kan nog inte misslyckas. Man måste ha LJUS. Vinter och inomhus var helt fel tid;-)

 
Berit E

Berit E

14 december 2013 01:14

Jag har ju liksom blivit expert... Huvudsaken är dels att ansiktet är väl belyst, utan skuggor. Samt att huvudformen, håret, inte smälter ihop med den vita bakgrunden!
För mitt godkända foto (andra försöket) användes både reflexskärm och blixt.
Må vara att man ska leva med körkortsbilden 10 år, men så värst ofta behöver man ju inte titta på den själv. Egentligen aldrig. Fast ärligt sagt så tittar jag hellre på mitt nya kort än på det tidigare. :)

Ett så trivsamt kök du har! Och bilden -- hoppas den funkar!

(Jag betalade 150 kronor för mina fyra kopior, och före framkallningen fick jag se bilderna i kameran. Jag kände mig inte nöjd med varken den första eller andra.)

http://kasperian2.blogspot.se

Margus

14 december 2013 23:55

Jo, jag menar nog att bilden har viss betydelse, såtillvida att jag inte vill skämmas när jag lämnar fram körkortet:-)
Här är vi i alla fall nöjda med bilderna, vare sig det blir godkänt eller ej. Upplysta är de och huvudformen framgår klart. Spännande...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards