Fågelperspektiv

Alla inlägg den 16 september 2013

Av Margus - 16 september 2013 21:53

Bara för att det är roligt lägger jag ut ett kollage av Stella-bilder i bloggen. Barnbarnet har varit och fotat för Rabalders höstkatalog. Nu ligger bilderna på nätet HÄR.

Den Ömma Modern har ju modellat i flera år för katalogen. Och när hon nu är hemma med andra spädbarnet har Stella nästan tagit mors plats... Nåja, inte riktigt. Mamma håller än för jobbet, men visst är det kul med en liten tvåårig linslus som stjäl allas intresse. Hon agerar glatt och följer varje instruktion. "Fota" är ett av orden hon använder.

Klicka så bilder bilderna större!

Inbjudningen som vi fick inför tvåårskalaset i somras (t.v.) är inte heller tokig. Vilken attityd...Man undrar om hon lärde sig allt detta i moderlivet...;-)

    

Av Margus - 16 september 2013 21:27

I morse startade en apoteksjakt i Lilla Huset av aldrig skådat slag. En tankelapsus hade gjort att jag plötsligt stod utan cortison när dosetten skulle laddas för veckan. VA..??!! Detta har aldrig hänt mig förut. Jag beställer ALLTID i god tid. Nu hände det ändå. Och det ska ALDRIG HÄNDA IGEN. Jag lovar.

Turligt nog upptäcktes slarvet redan i söndags varpå min dagliga dos av två kapslar kunde delas upp på två dagar. Med hopp om en lösning under måndagen… Vi har ju elektroniska recept.

Byns Apotek är numera Kronans Droghandel. Dess telefonkundtjänst svarade att medicinen inte fanns i lager där. Inte heller på Kronans i Vara, två mil bort.


Vilka andra apotekskedjor finns nu då…? Och på vilka orter…? Inget apotek berättar för kunden vilka apotek som finns i närheten – de KONKURRERAR ju! Och jag visste inte. På Internet berättade Hitta.se att Grästorp (2 mil), Vara och Alingsås hade apotek. Av deras namn och hemsidesadresser insåg jag att det var våra gemensamma statliga apotek - Det Riktiga Apoteket (tack och lov för det).

När jag trasslat med kundtjänstens knapptryckningar för att nå fram till en levande Människa kunde denne berätta att min medicin fanns i Alingsås, tre mil bort. Men då måste den reserveras för mig innan jag ville åka så långt. Det blev bråttom. Någon kunde ju hinna före mig… Här gick jag ut till Husbonden som förberedde ett tänkt jobb för oss i fågelhuset denna dag. ”Bäst vi ställer in detta, nu tar det tid…”, meddelade jag.


För att apoteket skulle ta emot min bokning per telefon krävs personlig kod. Har en sådan sen många år vilken aldrig funkat. Jag "kunde då beställa en ny via hemsidan", berättades det. Men apotekets hemsida har låst sig för mig vid inloggning med Bank-ID förut. Den gjorde så nu också. Moment 22 (medan tiden gick…)

Apotekets kundtjänst slussade mig till supporten som löste upp knuten. Ny kod beställdes. Och sen… kunde jag ringa (på nytt) och beställa min medicin i Alingsås. Som fanns kvar! Puh…

Allt som allt tog bokning med tillhörande strul TVÅ TIMMAR. Och efter en bilresa på SEX MIL (2 x 3 mil) hade jag medicinen i min hand.

SKA VI HA DET SÅ HÄR???

Det är oss ovärdigt att behöva jaga runt för att få tag i våra viktiga mediciner. Vi köper ju inte medicin för ros skull. Det är något man BEHÖVER för sin hälsa. Och det är SJUKA personer som drabbas så här. Hur många av de äldre och multisjuka är bevandrade i Internet och knappvalstjänster? Ingen hjälper till.  

SKA VI VERKLIGEN HA DET SÅ HÄR???

Det var verkligen bättre förr med ett gemensamt apotek som kunde förmedla tjänster sig emellan, och tala om var nästa apotek låg. Visserligen inte så många som nu, men vi visste VAR DE FANNS och de LÅG KVAR. 

Ge mig mitt gamla riktiga apotek tillbaka!

 

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18 19 20 21
22
23 24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2013 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards