Fågelperspektiv

Alla inlägg den 3 september 2013

Av Margus - 3 september 2013 21:22

Amatörernas julafton vid dammen idag. Mina stygn skulle tas.

Läkaren som tog bort tre små historier på min rygg hejdades av mig i språnget när han skulle beställa tid hos vårdcentralen för stygntagning. ”Vi tar dem själva hemma, vet du” sa jag. "OK, inga problem", svarade han.

Idag kom äntligen dagen. Det har kliat! Har inte vågat riva var som helst då man tyvärr inte har ögon i nacken. Husbonden har varit behjälplig. Så även med borttagningen. Vi parkerade oss vid dammen i klart solsken. Bättre arbetsbelysning finnes ej. Lugnet lägrade sig. Trollsländan hovrade runt oss och bäcken porlade. Pincett, klorhexidin och ett rakblad. Ett pillgöra är det. Bara sex stygn totalt.

Inget mot tidigare övningar efter bukoperationer med ett 30-tal stygn. Denna självservice började egentligen med en avskräckande tanke på hur en (eventuellt) hårdhänt sköterska skulle handskas med detta. Hundarnas stygn efter diverse ingrepp har man ju tagit själv. Och marsvinens. Varför inte de egna… Alltså blev det hemmave’. Lugnt och fint utan stress, och man kan ju pausa när som helst. Det gick geschwint och sen har det fortsatt.

En av vännerna glömmer aldrig när hon blev ’åhöra vittne’ till ett sådant evenemang. Hon råkade ringa just när ’ingreppet’ skulle ske så jag låg på kökssoffan och pratade i telefon under tiden. Så oerhört praktiskt;-) Det hade aldrig kunnat ske på en vårdcentral. Den gången hade jag fästs ihop med klämmor (agraffer), ett 30-tal även då. Dessa gör rätt ont, särskilt i naveltrakten. Dem tog Husbonden med bl.a avbitartång. Smärtfritt.

     

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18 19 20 21
22
23 24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2013 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Skapa flashcards