Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 2 september 2013

Nyponskörden bärgad

Av Margus - 2 september 2013 21:55

       

Första nyponskörden bärgad från egna buskar. Mognar på verandan innan de hamnar i frysen till våra fåglar. Annars brukar jag åka till ett nyponställe för att skörda, det slapp man i år. Och det kommer mera... Kvar på buskarna sitter fler som är på gång, i olika stadier.

Den rödvita näckrosen syns äntligen. Den har blommat i skymundan, dold bakom dagliljorna. Efter Husbondens rensning i dammen kan vi nu njuta av dess prakt. Vår snyggaste sort.

       

Sensommar/höst bjuder på ett flammande fyrverkeri. Gullriset är verkligen till stor glädje, både för oss och bina. Bakom den på en av bilderna syns rosenflockel (eupatorium maculatum ´Atropurpureum´) - jättehög perenn som blommar länge. Kan knappt ta ögonen från de näpna små lobeliorna i amplarna. Och ölandstoken är en verklig glädjespridare ända in i oktober. Bara att se dem dag efter dag får en att känna djup tacksamhet.

     

Höstglesa blågula sommarblommor i urna får väl hänga med här. Liksom den resliga stormhatten. Och kanarieungen Nils Georg som njuter av det härliga vädret.

 
 
Ingen bild

Väninnan

2 september 2013 23:16

"De är vackrast på stam" skriver du om tomaterna. Säkert, men de är sötast i munnen, säger jag som hade lyckan att få smaka era egenodlade tomater. Annat än de som ligger i affären. Att ett välkänt namn på en liten soldyrkare dök upp på slutet var trevligt.

Margus

3 september 2013 00:08

Tänkte väl att du skulle haja till där...

 
 Matte Berit

Matte Berit

3 september 2013 00:12

Så mycket vackert! Och näckrosen är outstanding!
Nu ska det bli spännande att vittja postlådan.

Undrar hur jag ska göra. Tror jag måste sära på lite växlighet här och var, och se till att fröna har åtminstone markkontakt. Kanske jag kan locka fram lite jord också att få ner dem i.
Min tomtgräns går ganska långt innanför där alla tror att den går, det är på ett sånt område jag hoppas att balsaminerna vill ta över. Och skyla lupinspökena. :)

Det ser härligt ut med alla nypon - åh, så fint och bra fåglarna har hos er!

http://kasperian2.blogspot.se

Margus

3 september 2013 07:35

Kan redan nu se framför mig hur ståtligt balsaminerna ska resa sig 'över alltihopa' och titta in i fönstret till dig ;-)

 
skogsfrua på dal

skogsfrua på dal

6 september 2013 21:47

Våra vresrosnypon blev inte goda till soppa, kanske för mogna? Hoppas fåglarna gillar dem för nu får resten sitta kvar.

http://barasaras.bloggplatsen.se

Margus

6 september 2013 22:00

Kanske för torra efter denna sommar? Det blir nog gott för pippisarna istället. De är inte så kräsna som vi...;-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18 19 20 21
22
23 24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2013 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards