Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 20 augusti 2013

Sensommar - avskedstid

Av Margus - 20 augusti 2013 23:38

Bästa Kameran krånglar. Säger ”error” vid start och spegelmekanismen slamrar. Sen fotar den bra en stund, tills nästa gång. Tätt mellan tillbuden. I ett desperat ögonblick lämnades den till butik i Grannbyn för vidarebefordran till Nikon. Men den skulle visst "ligga till på måndag för då kom A som kanske kunde laga den själv”. Lät illavarslande - den skulle ju till Nikon. Fick inget inlämningskvitto! Här borde hjärnan reagerat direkt om den varit med. Fördröjd reaktion. Borde inte fatta beslut av någon sort när hjärntröttheten slagit till.

Hur som helst vaknade hjärnan långsamt. Oron gnagde i själen. Butiken uppsöktes på nytt och kameran hämtades ut igen. Förklarade för killen att inlämningskvitto borde lämnats ut. ”Ni kan bli rånade, råka ut för inbrott eller brand, whatever… och kunden har inget bevis för att kameran ens funnits där. Fundera på saken och lär av misstagen” sa jag – mycket vänligt. Nöjd med att den kära kameran åter låg i min hand. Puh… Helgfriden räddad.

Just nu går kameran bra igen, men det är nog tillfälligt. Nästa gång ombesörjer jag paketsändning själv och har kontroll på skeendet! Jag drar på det tillfälliga avskedet...

 

KLICKA FÖR STÖRRE BILD     

Sensommaren är avskedstid. Sommarstressen är över, själen går till ro. Vi förbereder oss på vad som väntar. Samlar i ladorna... Går till vila. I går lämnades nymfungarna till zoobranschen. Pussgoa ungar som vi har alltid har kvar lite för länge - för att få njuta av dem;-) Såå glad att jag fick till en go film med dem att spara på. Insamlingen är alltid lika jobbig. Ett företag vi måste samla oss inför, och som medför viss handlingsförlamning innan det är gjort. Lättnaden, när det var gjort, infann sig direkt. Nu planeras höststädningen i fågelhuset. Vädret är med oss denna vecka, vore skönt om även det blev av.

 
 
skogsfrua på dal

skogsfrua på dal

21 augusti 2013 12:21

Detta med uteblivet inlämningskvitto har jag stört mig på ett flertal gånger -men man vill ju inte verka misstänksam;-) MEN när det gäller dyra grejer som din kamera och vår klippmaskin a´4000 spänn t.ex MÅSTE MAN TA BLADET FRÅN MUNNEN. Nu fixade ägaren till butiken klipparen själv och vi drog en lättnadens suck. Inte alls fel att BEGÄRA KVITTO!

http://barasaras.bloggplatsen.se

Margus

21 augusti 2013 22:34

Den här gången lyckades jag dessutom vara riktigt pedagogisk, och helt utan affekt. Då kanske man når fram med budskapet. De måste lära sig att tänka till, och tänka längre omutifallatt något oberäkneligt skulle tillstöta.
Ungdomar är bra på att "kräva respekt" idag, men ANSVAR för andras ägodelar finns bara inte. Ett bortglömt ord.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21
22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2013 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Skapa flashcards