Fågelperspektiv

Alla inlägg den 14 augusti 2013

Av Margus - 14 augusti 2013 23:00

Det mest nostalgiska av söndagens nostalgitripp var besöket på gården där jag tillbringade tonårens somrar. Vi skulle bara titta och ta lite bilder – innan lagården är helt riven. Och gjorde så. När jag ser gården kommer minnena från stampande hovar med tunga hölass eller när jag selade hästen för något arbete på åkrar och fält, när jag tvättade honom med Lux tvålflingor eller red ut för nöjes skull. Tänk så snällt av dem att jag fick låna hästen så.

Lagårdshörnet där vi vattnade korna när de kom hem för mjölkning i lagården fotade jag också. Hönshuset, verkstan, kålrotskällaren minns jag väl. Och alla gånger man pressat in hö på rännet... Och vad hör hemma här om inte några gamla bilder på den goaste och snällaste hästen i världen - Pojken som jag döpte om honom till.

            

Men det blev ännu trevligare... Folket var hemma och vi blev inbjudna på visning, minnesprat och kaffe. Att bondfamiljen jag umgicks med och hjälpte för 50 år sen - Rut, Hilmer och Håkan – var avlidna visste jag innan. Men nu fick jag chans att lära känna änkan efter denne Håkan och hennes sambo. Jo, jag har skickat julkort och så… men aldrig träffat. Ändå var det som vi kände varann. En sån värme och gästfrihet får man leta efter. Jag kunde fota ur gamla vältummade Önneredsboken. Ja, vi utbytte till och med mailadresser.

      

Att man skulle bli lite tagen av alltihop kände jag inte då, det kommer nu efteråt. Tiden där inträffade i en betydelsefull ålder för mig och blev avgörande för vägvalet – att flytta ifrån Göteborg och ut på landsbygden.

Man kan inte fatta att det gått ett halvt sekel sedan jag höll på med hästen och korna där. Mamma Mia. Att storstan trängt sig ända inpå knuten visste jag också. Och har följt till en del när mina föräldrar byggde villa på sommarstugetomten. Dessa små rester av fiskar- och bondefolkets bostäder ligger som små öar av kulturminnen inträngda av lyxbyggen – det är ju vid kusten.

                

Innan vi anträdde hemfärden gick turen till Önnereds Brygga. Ville ha egna bilder från platsen där vi rodde över kvigorna till Lilla Rösö för sommarbete. Och likaledes hämtade hem dem när hösten nalkades. Då blev det spralliga promenader hem till gården med hoppande kvigor i grimskaften. Vilka tider…   Och vilken dag...!



HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21
22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2013 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Skapa flashcards