Fågelperspektiv

Alla inlägg den 26 juli 2013

Av Margus - 26 juli 2013 23:45

Stövlar på, i övrigt lättklädd i den tropiska högsommarkvällen. Klev över eltråden och ut i den tomma kohagen. I ena handen stativet med recordern för ljudinspelning. Filmkameran i den andra. Rustad till tänderna för att fånga tornseglarnas kvällsflykt. Kanske sista chansen före flytten, man vet aldrig. Plötsligt har de bara packat ihop och stuckit. Spännande...

Skådespelet äger rum mellan kl 21-22 på vinande vingar. Ljudligt skriande. Över fält och skog. Sicksackande mellan husen. Högt och lågt. Scenariot växlar blixtsnabbt. Ibland kommer de par om par, i små familjegrupper eller en enda stor flock. Bakifrån eller framifrån. Eller långtifrån… för att plötsligt dyka upp mitt framför en. Det går rasande fort.

I kohagen blev jag stående i en hel timme. På helspänn. Skärpt och koncentrerad. Solnedgångshimlen skiftade från rosa/grått till mörkaste blått beroende på vart blicken vändes. Skriandet gav en liten vink om var de befann sig. Kamerans skärm är så liten att man inte ser dem. Bara att sikta och skjuta. Molnformationer och strecken efter flygplan var mina riktmärken.

När det blivit för mörkt för att filma och svalorna/seglarna drog vidare över himlavalvet återvände jag till Lilla Huset med kramp i ben och fingrar. Förbi torkade komockor, och med det lika torra gräset skrapande mot stövlarna. Fortfarande oviss om vad som fångats.

Filmklippen ligger nu i datorn. Mycket himmel är det, men är ganska nöjd ändå. Här finns nog delar jag kan göra nåt av. Hoppas bara att ljudinspelningen också gav något. Glömde headsetet inne (!) så jag höftade bara med inställningen…

Utlagda bilder nedan visar något av kvällens äventyr. Utsnitten ur rörlig film är tagna med skärmklippsverktyget i Windows 7. Det blir sällan skarpt om motiven är för snabba.

Not

Jag skriver ofta om tornsvalorna, för så hette de när jag växte upp. De är nu omdöpta till tornseglare.

       

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2013 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards