Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 25 juli 2013

Härligt dunder och brak

Av Margus - 25 juli 2013 23:32

Bowlingkloten rullade över himlavalvet hela onsdag natt. Rätt som det var blev det strike på strike också… Ett kolossalt åskväder drog över oss. Precis hela natten. Första ljusskenet sågs i höjd med fotbollsmatchen vid 21-tiden, sen fortsatte det. Klockan tre drog det på av bara skam.

Det var inte bara vi som vaknade. Alla vi känner var uppe och kikade på blixtrandet, såväl i Vårgårda - där även husen skakade – som i Alingsås och Nossebro. Många såg faktiskt blixtarna (med alla trådar) men jag såg bara ljussken. Inte så bara förresten, hela omgivningen lystes upp som av solsken… i ett, i ett, i ett. Flera blixtar i minuten. Alltmedan bowlingkloten rullade fram och åter ovan där.

Jag gick ner och drack kaffe på farstun och beundrade skådespelet en god stund medan regnet vräkte ner. Drog ur även tv-apparaterna. Datorer och telefoner var urdragna sen tidigare. Det var det värsta åskvädret på minst tio år här. Sände en tanke till våra fåglar som sov tryggt inne i sitt fågelhus, innan jag själv gick till sängs på nytt vid fyratiden när det så sakta minskade i styrka och regnet smattrade på markiserna. Rejält med regn har naturen fått. Tacksamt.


Idag kom bonusdotera med hela familjen på middag. Två barn nu, och den lille var så liten, så liten (tre veckor bara). Stella som kommit in i en trotsperiod (det började innan brodern kom) var så där lagom kinkig. Min hjärna var lätt överkokt när stimmet lagt sig så jag dog bort en stund i ryggläge. Välgörande. Lite åska under dagtid också. Och hög luftfuktighet - lätt tropiskt. För första gången i sommar kom några knott in i kväll.

 
 
Gubbfan

Gubbfan

26 juli 2013 23:30

Avundsjuk på det där med regnet som vräkte ner.

http://Gubbfan.bloggplatsen.se

Margus

27 juli 2013 00:14

Oj, fick du inget! Så tråkigt. Men det kommer väl till dig också, får vi hoppas. Nya chanser inom kort, tyckte jag mig höra från SMHI.

 
Berit Elisabet

Berit Elisabet

28 juli 2013 00:05

Mäktigt, men en aning skrämmande också, tycker jag. När det blir så där väldigt våldsamt. Blixten har slagit ner två gånger i ett hus ett par tomter bort, men det ligger högre än mitt. Men jag är egentligen inte alls åskrädd.
Inte en droppe regn hos mig hittills, inte på flera veckor. Inte ett endaste litet muller heller.
Men på måndag-tisdag ska det visst braka loss. Och då, då blir det fruktansvärt synd om Kasper. Han blir ett enda skälvande, flämtande, förtvivlat, vanvettigt skrämt vitt litet knyte. Och jag kan ingenting göra. Inte något som hjälper, alltså. Usch!

http://beritelisabet.blogspot.se

Margus

28 juli 2013 22:14

Det är fruktansvärt med åsk- och smällarrädda hundar. Vet precis hur det är. Man kan inget göra. Det är vidrigt.
Ingen av våra var direkt rädd, men lite påverkade var de allt. Det blev nästan skönt när de gradvis tappade hörseln...
Åskväder har jag den största respekt för och vill aldrig lämna hemmet då. Nedslag har aldrig hänt här i omgivningen, men ingen går säker. Glad om vi slipper.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2013 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards