Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 13 juli 2013

Äntligen syn på vatten

Av Margus - 13 juli 2013 22:47

       

Utflykt till Hjo och Slöjdmässan, Skandinaviens största hantverksmässa, med 300 utställare. Varav 50 nya - däribland våra kompisar Belaras Hundhantverk. Ännu en varm dag med 26, 3 grader - inte ens en frisk fläkt från Vättern. Mässan hålls tack och lov i vackra Stadsparken under höga lummiga träd med koltrastsång. Ett väloljat arrangemang, det var visst 30:e året (?).  

                            

Ganska skönt att strosa runt i spräcklig skugga bland alla vackra ting. Som t.ex skiffertavlor med fågelmotiv i olja av konstnären Johannes Ptok (bilder ovan), ein berliner, jaa... som bott i Sverige sen 1977. Mer info på hans hemsida (följ länken). Var vi riktigt sugna på hans grejer, eller…? Vi kanske åker till Järna nån gång och köper en.

Som ett tecken ifrån skyn fanns där fårullssitsar till våra cyklar! Jag saknade en sådan just igår. Ett lyckoskott - klart vi köpte. Samt några grytlappar (till prydnad) med ko- och fårmotiv, det gäller att förse sig ty man vet inte hur länge de finnes på riktigt i vårt land.

       

- Nu vill jag till vattnet medan jag orkar, sa jag sen. Är man vid Vätterns strand bör man passa på. Väl där togs minnesbilder på både båt, vattenblänk, änder i ruggning och måsar. Ångaren S/S Trafik, en av Sveriges äldsta och bäst bevarade båtar, K-märkt sedan 2001, kör turer till Visingsö, Vadstena och rundturer.

         

Resan till Hjo tog inte mer än dryga timmen, vägarna har blivit bättre! Många intryck rikare gläds vi åt att vi faktiskt kom iväg. Dock fann vi att de gamla sevärdheterna i Hjo, Fjärilsmuseet och Vätternakvariet inte finns kvar. Tur man såg dem medan de ännu fanns, för typ 25 år sen. Akvariet började visst läcka, och fjärilarna har flyttat till bisonfarmen i Gate två mil söder om Hjo.

     

 
 
Berit Elisabet

Berit Elisabet

14 juli 2013 19:10

Såna utflykter du bjuder på!! :)
I min "datorstruldimma" har jag visserligen kastat en och annan blick i din blogg tidigare i veckan, men nu har jag läst ordentligt, följt länkar och sett och lyssnat på video. Inte minst har jag njutit av dina bilder.
(OM du gör allvar av att besöka Järna, så hör av dig! Då är du nämligen väldigt nära mig, även om jag skam till sägandes aldrig besökt Almvik.)
Förresten - gratulerar till att ha blivit av med stubbeländena! Och till att du har en händig husbonde. :D

Visst är det härligt med nostalgitrippar, det finns mycket att längta tillbaks till, om än med visst vemod. För allra mest önskar jag att alla goda impulser verkligen tagits tillvara och fått utvecklas. Då hade vi haft ett varmare Sverige.

Men nu har jag haft en riktigt trevlig stund med dig och din blogg. :)

http://beritelisabet.blogspot.se

Margus

14 juli 2013 23:06

Så roligt att du trivdes med 'djupdykningen'. Ja, nu har vi 'hemmakatter' börjat röra lite på oss. Tar igen lite av vad vi försakat under hundåren. Nya intryck i lagom mängd är bara nyttigt.
Håller med, nu går allting bara käpprätt åt fel håll och folk blir stressade och sjuka, tåg spårar ur och kolliderar, flyg kraschar och jag vet inte vad... Kanske har mänskligheten nått sin gräns här...? Isåfall borde någon dra i nödbromsen NU. Men om man ska få nutidsfolk att förstå hur gott vi skulle kunna ha det, kanske det är bra med retrovågen som exempel...? En from förhoppning.
Lovar höra av mig om vi hamnar i närheten!

 
Elisabeth

Elisabeth

14 juli 2013 23:30

Å vilka underbara bilder från Hjo, tack för en trevlig stund, alltid lika roligt att ses

http://belara.bloggplatsen.se

Margus

15 juli 2013 21:37

Ja, det var kul att vi fick till det. Resan gick ju fortare än jag befarade.

 
Ingen bild

Väninnan

15 juli 2013 20:30

Det kan inte bli mer svensk sommar än så här. Ljuvligt!

Margus

15 juli 2013 21:41

Kluck kluck, kluck låter det mot båtarna. Lägg därtill båtljud oh måsar. Lite fantasi krävs till bilder.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2013 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards