Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 27 juni 2013

Tranorna hemmave'

Av Margus - 27 juni 2013 23:45

Att vara 'naturfilmare' är lika spännande var gång. Finns motiven där när man kommer? Oftast inte. Därför är det särskilt roligt när de faktiskt är kvar. Så att man kan få några minuter sparat. Att njuta av inför vintern. Det är väl främsta målet. Inte minst kan vägen till motivet vara väl så spännande medan man fortfarande hoppas... (se förra inlägget HÄR). Och idag var dom faktiskt kvar.

Ibland blir det bättre, ibland sämre. Den här hör väl inte till höjdarna, men tranor är ändå alltid tranor. Och faktiskt inte bara på våren. Detta tycks vara ungfåglar som inte häckat, om jag gissar rätt - de har inga röda nackfläckar. Undrar om det är grodor de plockar upp och kastar i sig...? Ganska rejäla bitar, kan man se.

 
 
Ingen bild

Väninnan

28 juni 2013 19:21

När det är flyttdags så undrar jag hur de här två kommer iväg? Hänger de med första bästa sträck som passerar eller är det lite mer organiserat? De kanske har ”kompisar” några kilometer längre bort, ville vidga sina vyer och tog en flygtur till Missionshuset. Jag bestämmer mig för att det är ”på dette viset”. Så behöver jag inte undra mer.

Margus

28 juni 2013 23:03

De drar omkring här i 'räjongerna' hela sommaren och har såklart 'örnkoll' på alla tranor i området, även på föräldrarna som häckar en bit härifrån. De ropar på varann, vet du. Har kontakt. När det är flyttedags lär de nog bli varse, och de har det väl i blodet - dessa utlandssvenskar;-)

 
Berit Elisabet

Berit Elisabet

29 juni 2013 13:34

Fantastiska - och märkliga - fåglar. Jag fascineras alltid av jättefåglar med stora kroppar och långa, trådsmala ben. Så graciöst de rör sig.
Det här med flyttfåglar - trots alla förnumstiga förklaringar tycker jag det är ett rent mirakel, detta att de hittar både bort och hem. För visst är väl en flyttfågels "hemma" där den fötts.

Så bra, att de fanns kvar för dig att filma. Och för bl.a mig att se. :)

http://beritelisabet.blogspot.se

Margus

29 juni 2013 22:46

Absolut är de SVENSKA. De är ju födda här, och vill tillbaka för att alstra sina barn här. Benämningen "utlandssvensk" passar lite bra, för de semestrar ju på annan ort.
Visst är de fascinerande - och egentligen jättestora. Själv ser jag likheten med struts, just på bakkroppen - inte för övrigt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Skapa flashcards