Fågelperspektiv

Alla inlägg den 24 mars 2013

Av Margus - 24 mars 2013 23:30

Islandshästtävling på Byn. Trots nattens elva minus var det värt ett försök. Vilda hästar kunde inte hålla mig därifrån;-) Det kunde ju bli varmt i solen. Det kunde ju bli vindstilla som i går. Och det kunde ju bli nåt att filma… Det måste prövas… Fick till och med mig Husbonden.

Men vinden blåste på. I solen var det varmt men ridningen pågick i mörkt och dragigt ridhus. Kanske skulle någon värma upp med en tölt i paddocken (?), men nejdå. Uppvärmningen sköttes i ett annat mörkt ridhus. De flesta ridhus är dragiga. Filma var inte lönt. Men vi stannade och tittade i alla fall. Själen måste få sitt. Och tårarna rann… det gör de alltid när jag ser islandshästar tölta. Något av det vackraste jag vet.

Tölt är islandshästens speciella gångart som tillsammans med flygande pass gett rasen fem gångarter mot normalt tre för andra hästar. Och när islandshästen lyfter huvudet och pinnar på med smattrande hovar och flygande man både ryser och gråter jag.

Då det inte blev någon egen film har jag bäddat in en annan trevlig sådan från YouTube nedan. Den allra fräsigaste filmen fick man inte bädda in i bloggen, men den kan ses HÄR.

     

De svartvita bilderna är från Islandshäst-EM 1985 på Tånga Hed i Vårgårda när jag var där å jobbets vägnar. Glad att jag var där för sedan har det inte varit någon sådan stor tävling på nära håll.

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5 6
7
8 9 10
11
12
13
14 15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Skapa flashcards