Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 21 januari 2013

Porträtt av "Allas vår GW"

Av Margus - 21 januari 2013 21:55

Polisprofessorn Leif GW Persson "Allas vår GW" tycks vara med överallt i medierna just nu - och Lilla Huset får liksom inte nog. Trots sin lite tvära stil verkar han bara bli allt folkligare. Han tycks trivas i rampljuset samtidigt som det verkar som om nån har behövt släpa dit honom, sa någon.


P1:s Godmorgon Världen sände ett så fint porträtt om honom i söndags. Måste bara dela med mig. Bäst gillar jag analysen av Åsa Linderborg, kulturchef på AB:

- Han äger ett eget språk, jag vet faktiskt ingen som är så rolig, så drastisk, pedagogisk och språkligt innovativ som GW. Han uppfinner egna ord, han gör egna meningskonstruktioner, han har otroligt rika metaforer, vilket gör att lyssnaren eller läsaren direkt förstår men också ofta faller i skratt, så att han får ju oss att skratta åt makthavare eller politiker eller meningsmotståndare… vem han nu vill ge sig på.

- Kombinationen av hans kännedom om kriminalitet och hans sårbarhet är ett annat skäl. Han är å ena sidan machomannen, å andra sidan så kan han prata om sin alkoholism och sin skröpliga kropp och sitt åldrande.  Jag tror att man känner att han är vår representant in i dom här hemliga korridorerna. Han vet en massa saker om korruption och brottsom vi vanliga människor inte har en aning om.


Medieforskaren Ester Pollack bidrog med följande:

- Persson har efter många år i offentligheten blivit nån slags folkets representant. Han utgör liksom nån slags folkets förnuft. Han har under väldigt lång tid byggt den image som kombinerar väldigt mycket som vi tycker om.

- Han är egendomsmiljonär, han är tv-kändis, han är expert, han är poliskommissariernas poliskommissarie. Han säger en hel del förnuftigt, samtidigt så… känns det som om vi skulle kunna sitta och dricka med honom på krogen.

- Han är sig själv i alla möjliga lägen. Han kan, som Rockyserien visar, tugga kakor just nar han ska uttala sig i miken. Han kan göra på alla möjliga sätt. Det gäller både kläder, uttalanden och sätt att bete sig. Som ingen annan riktigt kan göra. Jag tror det här udda, det där originalets säkerhet att vara: "Jag får vara den jag är, och jag får göra saker och ting som ingen annan gör". Jag tror att vi uppskattar det.


Och Martin Kellermans Rocky fick till det i en strip om GW: "Han är inte nervös för att vara med i tv. Han vet inte om att han är med i tv."                                             Hela inslaget kan höras HÄR.

 
 
Kjell E

Kjell E

23 januari 2013 17:21

Hej i fågelsången.
Tycker också GW är speciell. Träffade på honom i slutet av 70-talet. Han var på vårt bokkafè i Borås och talade om kriminalitet på sitt handgriplkiga sätt. Redan då blev han lite av en idol.
Följer med stort intresse "Veckans brott".

http://www.nabbsjuan.bloggplatsen.se

Margus

23 januari 2013 23:59

Ja, jag bara älskar honom. Och hade väl ingen aning om att han var så folkkär som han tydligen är. Det visar bara att vi - och folk i allmänhet - har god smak;-) Måtte han få leva länge och glädja oss.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21 22
23
24
25 26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards