Fågelperspektiv

Alla inlägg den 4 september 2012

Av Margus - 4 september 2012 23:39

Nya elever vid skidgymnasiet i Åre tvingades äta kattmat i en ’nollningsritual’. Vaddå ”tvingades” tänker jag.

Ursäkta, det här låter nog beskäftigt… rebellen i mig skulle aldrig funnit sig i att tvingas till något som hon inte ville. Det är väl bara att låta bli. Vad händer den som inte underkastar sig? Man är väl där för att studera och i detta fall även träna. Eller?

Det sociala, ja. Hur socialt är det med tvång och tortyr av sina medmänniskor. Som man måste ställa upp på för att få vara med i gänget. Skulle förbaske mig ha vägrat. Hävdat min rätt och integritet. Visst blir man lite utfryst ett tag, men sånt går ju över. Våga vägra mobbing, vill jag säga.  

----------------------

Vad händer den som inte besvarar en high five, undrar jag. När någon står där med näven uppsträckt och kräver en motreaktion… och man inte svarar… Snopet liksom. Känner vederbörande sig då förnedrad och löjlig. Eller får den som inte besvarar dumheterna skämmas?

Om high five nu är ett uttryck för behov av stöttning, peppning eller bekräftelse… varför är det då den framväxande generationen av våra nya individualister, de som med vässade armbågar ”kräver respekt” och kan gå över lik i konkurrensens namn som behöver high five-a mest? Undrar jag.

En vän hävdade att det tycks vara ’dagisgenerationen’ som gör high five mest. De som fostrats i grupp. Vår egen ’samarbetsgeneration’ (dinosaurierna) behövde aldrig high five. Vi lärde oss stå på egna ben, göra vår plikt och ta eget ansvar. Framhöll aldrig oss själva, men peppade heller aldrig varann. Vilken av generationerna omfattar då de mest genuina individualisterna? Tänkvärt.

----------------

Genuint trött är jag för övrigt på amerikanska valrörelsen redan innan den börjat. Svenskar får i amerikanska valtider veta mer om USA än om vårt eget land. Under och efter nominering. I varje delstat. Jämt och samt. Varje dag och varje vecka.

Den där republikanen som motarbetar abort och skriker ut att han ska skaffa 12 miljoner (!) arbetstillfällen. Till tre miljoner arbetslösa! Är han rätt vaccinerad? Den som tror på sånt bör nog inte ha rösträtt.

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6
7
8 9
10 11 12 13 14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24 25 26
27
28 29
30
<<< September 2012 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards