Fågelperspektiv

Alla inlägg den 29 augusti 2012

Av Margus - 29 augusti 2012 21:12

Sjukhusdag. Gastroskopi. Kallad med kort varsel. Det vill säga igår. Haft ont i magsäcksområdet ett tag. På ett nytt sätt. Min go'e läkare tyckte det var dags att titta ned, för det var ett bra tag sen.

'Gastro' är inte kul. (Och helt annorlunda än gastronomi;-) Sex timmars fasta före. Vilket fick upp mig kvart över tre (!) i morse. För att inta mina rutinmässiga cappuccino samt frukost i lugn och ro. Gör vad som helst för att få fastetiden så kort som möjligt. "Se vi gå upp till Jerusalem, i heliga fastetider...."

Utan mat- och dryckespauser hinner man mycket. Som att städa för marsvinen och inköp av present på Marknaden. Husbonden skjutsade sen medan yrseln trängde sig på. Sen var det dags... för ett ulkande och rapande så det ekade i den kakelklädda miljön. Något man inte kan rå för när en slang vispar runt i magsäck och tolvfingertarm.


Var tuff idag, och svalde slangen utan bedövningsspray och utan lugnande medel. Allt för att få äta direkt efter. Sa ju att jag "gör vad som helst...". Undersökningen tog bara några minuter. Gissa om man pustar ut när slangen väl var ute.

- Har du varit med om detta någon gång själv, frågade jag läkaren med grötig röst medan jag ordnade anletsdragen, masserade mina ömma käkar och halsen som kändes tjock som ett bildäck. Han hade faktiskt prövat - det kallar jag seriöst. För övrigt var vi alla (personalen och jag) tämligen upprymda denna dag. Av beskedet om att flytthotet för mag- och tarmmottagningen är borta (för denna gång). Jag fick uppmuntran och tack för debattartikeln jag skrev till lokaltidningen. Nej, nej, det var inte min förtjänst, men är glad att jag sagt mitt. Nu kunde vi alla njuta av att mottagningen inte bara blir kvar. Den utökas! Se HÄR. Ett sjukhusbesök med många plus.

Diagnos: matstrupsinflammation av lindrigaste grad. Ordination: Omeprazol, en kapsel per dag i fyra veckor.

 

När Husbonden och jag fått i oss rejäl macka och kaffe i cafeterian orkade vi till och med göra matinköp på vägen hem. Efter kort vila kunde jag fortsätta häckklippningen - dock med ordentlig halsflusskänsla i halsen. Undrar om den är över tills i morgon. Nu gäller att ta igen lite förlorad sömn. Har faktiskt varit på benen 19 timmar i sträck. Uuuh.

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13
14 15 16
17
18 19
20
21
22
23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Skapa flashcards