Fågelperspektiv

Alla inlägg den 10 augusti 2012

Av Margus - 10 augusti 2012 22:20

Kusin Cecilia från Stockholm dök upp som planerat med bästa vännen Eva häromkvällen. Lilla Huset undfägnade med lättaste middagen - indonesisk kycklinggryta, vår senaste favorit (recept nedan). Mycket trevligt prat, lite minnen förstås samt berikning med fläkt från Bryssel och den urbana världen.

Minne: Besök hos kusinen i småländska Växjö. Jag tretton, från storstan, rebell. Hon tio. Stor skillnad på den tiden. Tjuvrökning, olovligt boklån på biblioteket (som pappa genast återsände). Kusinen nervös mest hela tiden, hehe. Hallå… det är 50 år sen. Ett halvt sekel! Preskriberat.

Just då var min ragtime-favvo: The Old Piano Roll Blues som jag spelade hela tiden. Vete Gud var jag snappade upp den, men den körde i huv’et hela tiden. Nedan i video med Hoagy Carmichael.

Efter dessa besök: många intryck = härdsmälta i hjärnan = mentala skygglappar på. Nu tarvar hjärnan tid för filosofiska grubblerier och rofyllt handarbete på kläder som tappat knappar. Nu vill jag bara ”ha det lugnt och skönt och sitta här och… lukta på blommorna” som Ferdinand.

Två släktkalas på samma vecka… undra på att man är däckad. Lilla Huset brukar vanligen inte springas ner av besökare. Och sen kommer alla på en gång, typ. Vaknade lagom till Usain Bolts 800-meters lopp i går kväll.


Roligast med Usain Bolts finallopp är att studera medtävlarna. Bolt joggar lekande lätt in i mål medan de andra kutar så de håller på att spränga sig. Dvs. det är roligt NU, så länge man tror och hoppas att Usain Bolt inte är dopad. Skulle han vara det – Gud förbjude -  blir förhållandet helt annorlunda. Det svänger i idrottens värld.

----------------------

Indonesisk kycklinggryta

Kycklingfiléer, typ 1 kg , 2 dl grädde , 2 dl creme fraiche , 1½ tsk sambal oelek , 1 st hackad gul lök, 1 flaska indonesisk soya (Santa Maria Ketjapmanis sweet soya sauce).

Lägg bitar med det råa kycklingköttet i form. Häll i gräddblandningen med soya och kryddning. 200 grader i mitten av ugnen . Minst 45 min (ju längre tid desto mörare).  Kan användas till fläskfilé 30 min i ugn, kotletter 60 min i ugn.


HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13
14 15 16
17
18 19
20
21
22
23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Skapa flashcards