Fågelperspektiv

Alla inlägg den 24 april 2012

Av Margus - 24 april 2012 22:12

Vilken bok har påverkat ditt liv mest? Hörde i förbifarten frågan ställas i ett radioprogram och vips var mina tankar igång. Hmm, svårt att välja bara en...


”Jill i sadeln” av Ruby Ferguson som jag kan utantill, är den första. Slukade den och övriga åtta böcker i serien om Jill Crewe som 9-11-åring. Jill är präktigheten själv. Ärlig, rättrådig och klok med gott uppförande, hög moral, civilkurage och gott självförtroende. Hon tar eget ansvar och gillar att göra rätt för sig med hårt arbete. Alla flickor i grannskapet rider och deltar i lantliga små tävlingar i underbar engelsk landsbygd med lokala lantbruksutställningar, välgörenhetsbasarer, rävjakter och tweedkavajer. Böckerna doftar häst, hö och läder och jag lärde mig jättemycket genom serien. Den serien har nog påverkat mig mer än jag vet om. Skrev om den HÄR.


”I samspråk med djuren” är den andra. En klassiker från 1949 av Konrad Lorenz. Boken gavs ut på svenska 1967. Jag var 18 år, kämpade med körkortet och tog vägen om bokhandeln mest varje dag efter jobbet. Och äntligen kom Boken som förklarade varför djuren gör som de gör! Med ömhet och inlevelse berättar Lorenz livfullt och personligt om livet i sin kajflock hemma i Altenberg. Om guldhamstern på hans skrivbord. Om gåsebarnet Martina, om hans korsningsavel med schäfer och chow-chow och om den språkbegåvade papegojan Papagallo som skrek ”Sotarn kommer, sotarn kommer” när sotarmurre klev in på gården. Så när Konrad Lorenz fick Nobelpriset 1973 för att ha lagt grunden till etologin, läran om djurens beteende, var det jag som skrek ”Äntligen!” Han kändes redan som en kär vän.


”Kinas Röda garde” måste också nämnas. SR:s utrikeskorrespondent Hans Granqvist i Hongkong skildrade initierat den kinesiska kulturrevolutionens bakgrund, förlopp och politiska betydelse. Boken kom 1967 när Sverige, ja… hela världen, var vänsterorienterat. Som ung rebell mitt i 68-vågen fick den röda gnistan näring. Något som sedermera omvärderats i flera olika faser. Tänk om dagens unga ändå kunde bli bara hälften så intresserade av politik som vi var då… Det är ju så rysligt viktigt.

Klicka för större bilder

Allihop står hemma i bokhyllan och kommer aldrig att slängas. Delar av mitt liv. Undras hur det är med läsekretsens påverkan av böcker...



HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6 7
8
9 10 11
12
13 14 15
16
17 18 19
20
21
22
23 24 25
26
27
28 29
30
<<< April 2012 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards