Fågelperspektiv

Alla inlägg den 23 april 2012

Av Margus - 23 april 2012 06:30

Jag kommer inte att använda det nyskapade ordet ’hen’ - ett könsneutralt pronomen som ska kunna användas istället för han eller hon. Ordet ansågs nytt redan 2009, men ingen har väl missat vinterns diskussion. Engagemanget har varit stort, med snudd på hatdebatt.

Ordet hen lär tydligen ha en viss spridning i hbtq-kretsar, av personer som inte känner sig hemma i en könsuppdelning på man och kvinna. Andra vill använda hen som ett sätt att slippa den omständliga formuleringen han
eller hon när man talar allmänt om personer. En del säger hen om sina barn för att undvika gamla könsrollsmönster, men det blir nog verkningslöst. Könsrollsmönstren är för starka. Kan vi inte visa varandra respekt utan ordbyten är det inte mycket värt.

I finska och mienkäli (finska Österbotten) har man tydligen inga han eller hon utan deras ord är hen för båda. Men varför MÅSTE vi ändra på allt. Sverige måste ha den mest förändringsbenägna kulturen i världen. Värst av allt är vår ”lydighet”. När någon kommer med ett påbud finns det de som genast anpassar sig. Som om vi inte hade vårt fria val. Konfliktsrädsla…? Att inte vilja stöta sig…?

Hörde en polis uttala sig om ett brott och som vanligt sa ”han eller hon” i sammanhanget men blixtsnabbt rättade sig själv och fortsatte ”…ja, eller hen då”. Som för att blidka… vem då? Rebellen i mig gör motstånd.


”Det står självklart var och en fritt att benämna sig eller andra hen för att ge uttryck för könsidentitet eller för en ideologisk hållning” säger Språkrådet. Vet just inte om jag håller med. Jag är en hon och vill inte kallas hen. Liksom jag vägrar bli niad av några barnrumpor som fått för sig att det ska vara artigt. Det är faktiskt den tilltalade/omtalade som ’äger’ frågan om det känns artigt eller ej. För mig känns både hen och Ni förnedrande.


Om man nu går över till hen, vad ska vi då kalla honom eller henne….? Hunn kanske (västgötska för hund)? Det blir kanske vanligare i ett samhälle med många muslimer. I arabiska kulturer är ju ordet hund ett vanligt skällsord, har jag förstått. För att inte tala om rondellhund;-)

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6 7
8
9 10 11
12
13 14 15
16
17 18 19
20
21
22
23 24 25
26
27
28 29
30
<<< April 2012 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Skapa flashcards