Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 28 februari 2012

...och det vart kluvet

Av Margus - 28 februari 2012 22:33

Klyva, klöv, kluvit... och det vart kluvet. Husbondens bästa hjälpreda så här års är utan tvekan vedklyven. Utan den hade axlarna tagit stryk. Vedhögen växer och växer och snart kommer årets bästa torkväder. Det gäller att bli klar och utnyttja detta.

       

Två träd kvar att hämta fram och klyva. Grannen kommer med traktorn i morrn. För att tjäna lite tid och kraft. Husbonden har slitit bra som han har. Och här står man handikappad och kan bara fotografera den ståtliga resen. Inne i vedbon har vedstaplarna sjunkit betydligt, men nu är det mildväder.

Plus 11,5 grader idag som mest. Ljumma vindar och mycket vårligt.


Själv sitter jag vid datorn med kompisens överklagande till FK. Ska inte orda om detta just nu för jag har huvudvärk och benen känns tjocka som trädstammar. Mycket rumpsittande idag. Det kommer bättre dagar.   

 
 
Elisabeth

Elisabeth

28 februari 2012 22:55

Oj vilken präktig vedhög, han är duktig han, husbonn´

http://belara.bloggplatsen.se

Margus

29 februari 2012 21:35

Ja, han är en duglig fastighetsskötare... hehe. Med mera, med mera...

 
Berit Elisabet

Berit Elisabet

28 februari 2012 23:33

Stiligt! Men du - ska allt det där in i vedboden så småningom? Eller får den stanna utomhus, så småningom under presenning? (I brist på en husbonde, så är jag så himla tacksam över mina värmeloggs som lastas av bredvid förstubron.)
Hoppas Sussie fortsätter att klara sig bra trots handikappet!
Men den där Försäkringskassan... brrr... :(

http://beritelisabet.blogspot.com

Margus

29 februari 2012 21:34

Jojemän, det går in! Vi har slängt in lika mycket tidigare år. Och det går in mer än så - om det behövs.

 
Ruth

Ruth

29 februari 2012 09:14

Tänk vilken bra uppfinnig dessa vedklyvar är, förr fick man klyva för hand med yxa, det var verkligen ett slit. När jag var barn så var ved den enda värmekällan i huset och då gick det åt mycket ved. Så gott när veden sedan kommer in och man kan släppa detta med veden.
Ser att Bloggplatsen har tagit bort "Vad som skedde tidligare år" tycker det är så synd för det tittade jag alltid på, dom började plocka bort i går, så nu är det dags att protestera igen, tyckte det var så intressant. Nyheter är bra men då skall det vara till det bättre.
Hoppas ni får en fin dag.

http://bernamis.bloggplatsen.se

Margus

29 februari 2012 21:33

Va' fasen säger du...? Plockar dom bort "tidigare år"? Det som jag ständigt kollar på.
Dumheter! Nu får vi protestera igen.
Tack för upplysningen.

 
Elisabeth

Elisabeth

29 februari 2012 22:32

Nej men vad säger du har dom tagit bort "tidigare" år. Det kollar jag jämt på. Det var det värsta....varför?

http://belara.bloggplatsen.se

Margus

29 februari 2012 22:34

Har ingen aaaning. Man får väl skriva till Bloggplatsen och fråga.

 
Elisabeth

Elisabeth

1 mars 2012 18:51

Nej i dag har jag "tidigare år" på min blogg så det är inte borttaget

http://belara.bloggplatsen.se

Margus

1 mars 2012 23:11

Jag också, undrar om det var falsklarm? Tänker inte klaga förrän jag själv ser att det är borta.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7
8
9 10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards