Fågelperspektiv

Alla inlägg den 7 januari 2012

Av Margus - 7 januari 2012 23:04

Har fått dille på fiskgrytor. Så oerhört praktiskt med en hel maträtt allt-i-ett, som puttrar klart på spisen på 25 minuter. Och fisk ska man ju äta helst tre dagar i veckan. Grytan med currysmak var favoriten, men man måste ju variera sig. Således experimenterade jag fram en variant med paprikasmak idag. Perfekt.

Klicka för större bild

Ingredienser: Drygt 500 gr sej, knappt 600 gr potatis, 2 tsk paprikapulver, 1/3 purjolök, 2 krm dillfrön, 2-3 msk margarin, salt och peppar.

Till vätskan 2 dl crème fraiche, 1 dl vatten, 2 msk tomatketchup, 3 msk hackad dill.

Fräs purjoringar i margarin och paprikapulver. Dela lättinad fisk i lagoma bitar, skär potatis i 5 mm-skivor. Varva potatis, fisk, dillfrön och fräst purjo i gryta, salta och peppra mellan varven. Blanda vätskan och häll blandningen över. Småkoka på spisen 25 minuter.

Är säker på att tomater i grytan sätter extra piff även om jag inte hade det denna första gång.

Av Margus - 7 januari 2012 22:56

Ommöblering pågår i Lilla Huset. Bara tanken är skrattretande för den som sett vår 'compact living'. Slöseri med utrymme har fortgått en tid i en av stugans vrår. Så kan vi inte ha det. Millimetrarna må utnyttjas maximalt.

I marsvinens ’dockskåp’ som förr inrymde sju hyresgäster bor nu bara två små raringar. Och fler ska de inte bli. Slöseri med begränsad yta när det istället kan bli en himla bra syhörna – just här, tänkte jag.

Syhörnan på övervåningen blev ju aldrig bra. Trångt, trist, mörkt och med ett snedtak som gjort för att slå skallen i. Och alldeles väldigt avsides. Symaskinen stod oanvänd och syhörnan blev skräpvrå. Jag arbetar helst mitt i nedervåningens pulserande vardag…;-)

     

Marsvinen behöver alltså bara en våning och de ska få plats bredvid mig i kontorsvrån. Det framgår inte alls på bilden, men foton ljuger ibland. Vi har räknat. Och räkna måste vi. Huset blir inte större.

Alltså röjer jag igen. Deras låda ska stå framför bokhyllan t.h vars nedre hyllor därför töms. Lådan ska dessutom delvis skjutas in under arbetsbordet (obeskrivbart), varför en byrå med innehåll fått flytta. Och kastas. Gick bättre än jag trodde.

Har ägnat 60 år av mitt liv åt att samla en allt tyngre börda som släpats med vid varje flyttning. Varit för upptagen av nya projekt för att hinna röja ut de gamla - har t.ex kollegieblock som räcker livet ut. Synder som sonas nu. Röjningen räcker nog lagom tills man lägger näsan i vädret;-)


För övrigt är julens tredje Aladdinask snart slut. Likörkonfekten likaså. Husbonden har njutit av Tour de Ski och juniorkronornas VM-guld – jojomän, han var minsann uppe mitt i natten för att se finalen. Jag sov som en gris och fick energi till att på egen hand städa kanarieavdelningen inför häckningarna.

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21
22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Skapa flashcards