Fågelperspektiv

Alla inlägg den 31 oktober 2011

Av Margus - 31 oktober 2011 21:56

Dags igen. Gammelkappan har av ålder övergått från grönt till brunt. Nödd och tvungen till ångestfylld klädshopping i Grannstaden. Målet var Cassels… där murrigheter i svart, grått och mörklila mötte mig redan i dörren. Längre in fanns piggare kulörer, fina modeller och storlekarna… tja... drog hoppfullt med mig L och XL till provhytten. Ont i händerna av lasset, tänkte att 'något ska väl passa'.

I helskotta heller. Ärmarna på samtliga large var så trånga att jag inte kom i dem längre än till armbågen. Axelbredden typ stl 36 – på alla… aha, anorexiastorlekar nu igen..! Något HAR hänt med storlekarna. Näääej, det är inte jag som växt. Har stl 42 men brukar ta 44-46 för att få lite andrum. Nu helt omöjligt. Gick slokörad därifrån… är det alls möjligt att hitta vettiga kläder i anorexiatrender?

Hopsjunken och tillintetgjord vändes modstulet kosan mot KappAhl. DEN kroppshållningen lämpade sig ej för provning! Släppte allt hopp om tröjor, fina färger och mönster och koncentrerade mig på kappor.

En beige sak i 48/50 öppnade famnen mot mig och tänk… den passade. Med tröja under! Hoppet steg. Tog även en blanksvart sak i samma storlek och vintern var räddad. Under provning av tunikor tvangs jag rusa ut för att flytta bilen. Förnyad prövning, sittandes i provrummet, begrundandes situationen, kalkylerandes på mobilens miniräknare, resonerandes med mig själv: Inga drömplagg men slipper nu i allafall ha samma kläder jämt. Beslutet var fattat. Upplivad ryckte jag i förbifarten med mig tre scarves. Återvände utmattad till hemmet där inköpt capekofta redan är favorit.

          

Klicka för större bilder

Efter telefonkonferens med Väninnan konstaterades att… ja, NÅGOT har hänt med storlekarna. Hennes gammelkappa, ett morsarv, har storlek 36 men motsvarar dagens 44:or ungefär. Min egen 44:a motsvarar dagens XXL.
(Expediten hade tyckt att min jacka var ’för stor’...;-). Den stackar’n har väl inget tidsperspektiv alls.)

Väsentlig fråga kvarstår: finnes alls något skäl att ändra storlekar? Anorexiatrender i all ära, men kalla dem för vad de är. Vill man ha smått så ta en liten storlek, vill man ha stort - ta en större. Men behåll för jisse namn differensen. Människan tenderar ju att bli större för varje generation. Ska det heta XXXXXXXXL för att passa en normalbyggd svensk? Varför?????

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14 15 16
17 18
19
20 21
22
23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards