Direktlänk till inlägg 16 oktober 2011
Tappade namn gnager och gnager. Det är så förargligt. Med en tydlig bild av den lilla trehjuliga bilen, ja, till och med av loggan(!) var namnet retfullt nära. Men bara nästan... Upp trängde sig bara ’Heineken’, men det var ju ett öl... och ’Henkell Trocken’, fast det var ett vin… (vilka minnen jag har då). Kände att det var såå nära. Har sökt namnet i flera år.
Vilken lättnad det blev när barndomsvännerna med gemensamt minne av samma bil löste saken: Heinkel Kabine. Nu kan man pusta ut. Och genast kunde bevis för bilens existens hittas på nätet. Klicka för större bilder.
Heinkel var ett tyskt företag från 1922. De var viktiga för Nazitysklands rustningsindustri och bombades därför under andra världskriget. Efter kriget tillverkade Heinkel mopeder och motorer. Flygplansdesignern Ernst Heinkel inspirerades av BMW:s Iso Isetta och ville göra en bättre bil med mindre motor. Det blev Heinkel Kabine 150 som introducerades 1956 med stora fönster och fyrtaktsmotor på 203 cc, stor framdörr och motorn bak. När Ernst Heinkel dog 1958 såldes produktionen till Irland, men den originella modellen blev ändå kortvarig.
Ossian var en äldre man som hyrde på gården där jag jobbade i tonåren. Han hade just en sådan bil. Det var den vi alla mindes. Vi såg bara honom och hans fru åka i den, men av en video på nätet framgår att man ändå kunde få in rätt många personer. Se nästa inlägg HÄR.
Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | ||||||||
3 | 4 | 5 |
6 | 7 |
8 |
9 |
|||
10 | 11 | 12 |
13 |
14 | 15 | 16 | |||
17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 |
23 | |||
24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | |||
31 | |||||||||
|