Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 22 augusti 2011

Full fräs mot full frys

Av Margus - 22 augusti 2011 22:33

"Varav hjärtat är fullt, så talar munnen." En uppmärksam läsare av denna blogg märker säkert att det tjatas om dessa nypon och rönnbär. Jo, så blir det när något hänger över en, vilket det gjort tills idag.

     

Först skulle ett besök för blodprov på labbet klaras av, sen lunchen, sen lätt paus för andhämtning... sen på't igen. Vid 15-tiden var det full frä... förlåt frys. En viss oro för att den rikliga skörden inte obehindrat skulle få plats fanns där.

Nu är det färdigtjatat, det gick vägen. 14 3-literspåsar med nypon, 17 dito med rönnbär. Allt är inne.  Fåglarna kan känna sig lugna. De har med nöjda miner redan smakat på godsakerna. Det räcker vintern ut, och säkert längre än så. Vi vilar på lagrarna.

 

Den lille vårtbitaren var bara för läcker för att lämnas i fred. Fångad i sitt rätta element. Dessa sötnosar utgör alltid en stor lockelse på lilla Sigrid som gärna leker med dem. Ingen snäll lek. Kommer hon åt drar hon benen av dem, biter och klöser tills de är svårt handikappade. Stackars små. Vi får ofta rycka in och rädda dem. (Klickbara bilder)


 
 
Berit Elisabet

Berit Elisabet

22 augusti 2011 23:44

Vore jag fågel så vore jag de väldigt gärna hos dig!
Förresten så är även jag en nöjd Clio-ägare, sedan några år. :)

http://kasperian2.blogspot.com

Margus

23 augusti 2011 21:36

Åh tack, Väninnan vill bli ett marsvin här i sitt nästa liv så det lär bli fullt, haha.
Nämen, även du en Clio... vad har jag sagt om kindered spirits...;-)

 
Ingen bild

Väninnan

23 augusti 2011 11:58

"Full fräs mot full frys"!!!! Ha, ha, den gilla' jag!
Nu va' du himla rolig!
Att Sigrid kan ha sådana "dolda talanger" kan man inte tro när man ser hennes milda uppsyn.

Margus

23 augusti 2011 21:37

Jo när hon är på mördarstråt har hon en mycket dolsk uppsyn - helt styrd av dunkla instinkter.

 
Carola

Carola

23 augusti 2011 20:53

Vad mycket läckerheter till fåglarna :) Har själv funderat på vad jag kan skörda inför vintern till "mina" vilda fåglar. Kanske det går att torka nyponen och sen dela ut.
Alltid kul att kom hit och läsa :)

http://www.tricken.se

Margus

23 augusti 2011 21:35

Torkade nypon är säkert både nyttigt och gott. Har själv ingen erfarenhet av det.
Tack för att du tittar in.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12 13
14
15
16
17
18 19 20 21
22 23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards