Fågelperspektiv

Alla inlägg den 12 augusti 2011

Av Margus - 12 augusti 2011 21:08

Förbaskat svårt att komma i säng i tid under sommarljusa nätter. Och förbaskat svårt att se trafiken i korsningar med vajande sädesfält ända intill vägrenen. Men man kan ju inte önska bort både sommarnätter och sädesfält - det är ju de som är hela grejen. Snart nog är hösten här ändå, vilket känns i luften. Redan höstmjukt och stilla i skogen. Högtrycket som råder är nog sommarens sista.


Ett potpurri av semesterminnen:

* Lilla Huset beställde CD-boken där Torgny Lindgren själv läser sin senaste bok ’Minnen’. Fantastiskt underhållande och tänkvärd. Fick tipset genom P1:s Radioföljetong. Husbonden och jag avnjuter under väl valda stunder högläsningen på gammalt vis. Som när inte tv fanns.

* För mitt privata välbehag köptes Karin Johanissons bok ’Melankolins rum’ om svårmod och tungsinne, en av mina paradgrenar där jag känner mig hemma;-)

* Juholts tal i Almedalen höjde taket. Frälsaren hade talat och Lilla Husets invånare var uppfyllda av den helige ande. Juholt är med sin tid, lyhörd för såväl allmänheten, vilken han känner bättre än de flesta av sina kolleger, som sina politiska motståndare. Han känns ärlig och äkta.

* Frysta köttfärsen räddades med storkok: köttfärssås och pannbiffar… puh i värmen.

* En deklarationskopia var försvunnen. Försäkringsbrev för bilarna upptäcktes insorterade huller om buller -  måste ha sovit vid tillfället i fråga. Storstädning av pärmar följde. Min deklaration är fortfarande på drift… men sluträkningen har anlänt, som tur är.

* Grannen körde ner traktorn i bäcken med stor slåttermaskin bakefter. Traktorn var nästan helt försvunnen därnere, såg riktigt dramatiskt ut. Strax hördes traktorföraren svara på anrop om hjälp tvärsöver åkern: ”Jag hämtar den andra traktorn, det går bra”. Och bra gick det.

* Inköptes två ’after-lunch-stolar’ till sittplatsen vid dammen. Såna där man bara fäller bakåt när dvalan tar över.

* PRO:s grillfest vid Kvarnen innehöll bland annat klurig associationslek med ord som bildade namn på maträtter. Två smakprov nedan:
'adel lervälling' = fondue,
'odugling men glad ändå' = kassler… osv.


Solen har snart gått ner, men i Afrika lyser den... Nu drar jag till kontinenten med 'det gula ljuset' med Meryl Streep och Robert Redford på tv.

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12 13
14
15
16
17
18 19 20 21
22 23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards