Fågelperspektiv

Alla inlägg den 6 juli 2011

Av Margus - 6 juli 2011 23:21

Inspirationen brukar vakna till liv efter fotoklubbens möten. Så ock denna kväll. Vid hemkomsten påbörjades efterlängtat filmande av vår Sigrid. Fick flera användbara sekvenser. Hon var samarbetsvillig och glad.

Husbonden gick tålmodigt fram och åter med henne på grusvägar och åkrar alltmedan jag stönade och suckade. Antingen hade jag för kraftig zoom varpå hon gick ur bild eller så hade jag stängt av när jag trodde att jag filmade... Och tvärtom. Varje klipp avslutades med irriterad suck - av mig.

Svårt att filma små djur som rör sig snabbt, den saken är klar. Man tror att man måste zooma in dem för att de är så små, men jag lärde mig nu att det går precis lika bra att inte zooma. Förr eller senare är de nära nog ändå. Övning ger färdighet. Fortsätter i morgon.

-----------------------

Fotoklubbens möte innehöll teknik denna gång. Fick bl.a introduktion i hur man hanterar 'lager' i bildbehandlingsprogrammet. Helt nytt för mig. Hittills har jag trasslat mig fram på diverse självlärda otroliga sätt. Detta verkar enklare.

Fick också låna en DVD med kurs om bl.a 'vattenstämplar' vilken ska studeras noggrant. Mycket att öva på där.

-----------------------

För övrigt har man suttit vid dammen och vilat. Grundligt. Hela dagen. Tittat på blommande blomvass och näckrosor, lekande guldfiskar, tjutande tornsvalor uppe bland molntussarna (vilka flugor vistas uppe på de höjderna...?) och trastar som ivrigt klängt i mispelbuskarna efter bär.

Benen orkade inte ens gå efter kameran. Och det betyder bara en sak... här behövs semester. Batterierna ska laddas - mina. Tar därför lite ledigt från bloggen i några veckor eller så... Tills vi ses igen hänvisas till arkivet i listan till höger eller till min filmkanal.

HA NU EN HIMLA GO' SOMMAR DÄRUTE OCH VILA UT. DET SKA JAG GÖRA.


HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Skapa flashcards