Fågelperspektiv

Alla inlägg den 30 juni 2011

Av Margus - 30 juni 2011 22:43

Lättnaden i kamratkretsen var stor när lokaltidningen NLT äntligen tog sig an Anna-Lenas ärende. Stort uppslaget, en helsida på länssidorna, puff på förstasidan. Stor bild. Bra text, rätt uppfattat. Fattas bara annat när journalist och fotograf från huvudredaktionen ryckte ut.

     

När man som A-L bestämmer sig för att 'hängas ut' i media med både bild och namn är det särdeles viktigt att allt blir bra. Det är en skyldighet journalisten har mot den drabbade. Men man vet aldrig... Således blev lättnaden stor. Ärendet är korrekt beskrivet. A-L ville ju att allmänheten ska få veta.

Svaret från försäkringskassan är som väntat... torftigt. Ingen hade väntat sig nåt annat. Men här är åtminstone ännu en variant av de många tusentals drabbade i våra nya offentliga tortyr.

Det är sjukt när varken regering eller FK vågar gå i svaromål för sin uppmärksammade 'utrotning'. Om de nu är så stolta över den, men säg då det rakt ut. Och stå för besluten. Det är något sjukt när de gömmer sig bakom sekretessen. De drabbade är ju redan så utsatta det nånsin går.

Lokaltidningen har inte med artikeln på nätet, varför jag inte kan länka. Artikeln var för stor för att scanna. Kameran fick träda i tjänst. Tror faktiskt att texten är läslig på den ena varianten.

------------------------------

DN:s bidrag till offentliggörandet var mera som en piss i Mississippi. Se HÄR. Att en journalist som får en bra story i en uppmärksammad riksdagsangelägenhet, med ovanlig vinkling, serverad på fat utan ansträngning - samt bild - kan sabba den så är snudd på tjänstefel, tänker jag. Så olika kan det vara. Bara att jobba vidare nu. Alla kanaler är inte uttömda. ännu.

Av Margus - 30 juni 2011 22:19

Utskälld idag. Körde nämligen på en orange kon.

Ingen ko alltså, utan en sån där vid vägarbeten, modell mindre. Hade just tankat bilen på tappen. Där pågick arbeten med en av pumparna. Ett uppgrävt hål hade grusats igen och markerats med den 'märkvärdiga' konen.

Väl inne i bilen glömde jag genast den lilla konen som inte syntes från förarplats. Hörde hur det smällde till när bilen kom igång och tänkte bara att "ja ja, där var ju ett litet gupp ja".

Somliga tycker att detta är ett mycket allvarligt brott...


- Ööööhh! Viftningar och skrik för att påkalla uppmärksamhet och jag stannar. Den unge man som jobbat med pumpen kommer framklivande och öppnar min bildörr. Vrålar:

- DU KÖRDE ÖVER MIN KONA!

- Den såg jag inte, svarade jag stilla.

- TÄNK OM DET HADE VARIT ETT BARN!

- Det hade jag sett, sa jag.

- Den var ORANGE!

- Okej, tack, sa jag så stilla jag kunde. Varpå Den Överspände slänger igen min bildörr och blänger surt.


Så var det över. Blir så trött på såna där som bara måste vråla ut sin frustration. Och läxa upp andra medmänniskor. Herregud, gå och demonstrera istället för dom sjuka eller nåt, tänker jag.


Ett lösspringande barn på en bensinstation intill en stor väg vore mycket ovanligt och väl värt att skärpa uppmärksamheten för. Liksom en katt eller igelkott. Vem reagerar för en vägkon på en grushög... DEN ÄR ETT DÖTT TING.


HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18
19
20 21 22
23
24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards