Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 24 juni 2011

Midsommarminnen

Av Margus - 24 juni 2011 23:22

Midsommar... ha ha ha. Jag minns några midsomrar när man burit grejer ut och in mellan regnskurarna och när man hämtat gräslök och färskpotatis i landet iförd regnrock och stövlar. Minns också hur somliga trotsat vädret och plaskat omkring på dansbanan - nästan med paraply.

Bästa minnena är ljumma sommarnätter i bara skjortärmarna. Och när små sällskap flanerade i öppna landskap, förundrade över ljuset, och man dröjde sig kvar till gryningen för att höra fågelsången starta på nytt.

Hoppas att några i detta land får uppleva något liknande i år för här på Västgötaslätten får vi det inte, denna kväll och natt har det inte gått att vistas ute. Halv storm, eller åtminstone kuling, kall vind, vinterkappa på. Ja, det har varit rent otrevligt. Vi har inte ens gjort ett försök.

Det är nog första gången i mitt drygt 60-åriga liv som jag varit inomhus hela midsommarafton. Mulet och mörkt. TV och korsord blev räddningen. Ingen idé att invänta fågelsången för den skulle vi inte ens höra på grund av trädens sus. Lite septemberkänlsa, om man frågar mig.

Meteorologerna talar om sitt regn hit och dit, som om det vore det värsta. Har inte alls hört dem nämna att vi haft ett förfärligt blåsigt år tills nu. Endast tre vindstilla dagar sedan tidig vår. Det var den 7:e maj när jag filmade kosläppet, ytterligare en dag i maj samt någon dag under juni. That's it! Efter två vidriga vintrar kom alltså detta.

Näeerå, ja' ä' inte bitter. Konstaterar bara fakta. 'Hard facts of life', som vi säger på svenska numera;-) Nåt nytt att lägga till minnesbanken, eller deleta...








 
 
Ruth

Ruth

25 juni 2011 10:00

Många kära minnen bär man med sig från tidligare midsommaraftnar, jag börjar nog bli för gammal för att tjossa omkring så som det begav sig då. Jag lever på minnen och nöjer mig med den traditionella maten och trevligt sällskap, men regn och blåst vill jag inte ha, men det har också blivit tradition tyvärr. I dag kikar solen fram mellan molnen, får se hur denna dagen utformar sig.
Ha en fin Midsommardag.
Kram

http://bernamis.bloggplatsen.se

Margus

25 juni 2011 12:04

Detsamma till dig, bästa Ruth!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18
19
20 21 22
23
24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards