Fågelperspektiv

Alla inlägg den 19 maj 2011

Av Margus - 19 maj 2011 22:28

Flörtisprojektet från igår fortsätter. Fostermamman är ganska diskret med matningarna så man går i spänd förväntan. Man passar på att kika in när hon flyger ut för att äta. Idag var det kraft i Parveln.   Jo, där fanns spänst i arm-, ben- och halsmuskler och med ny mat i krävan. Ser man på.

'Kraft i arm och mod i barm - ungdomsvarm i bardalarm' nynnar jag då. Ni vet... ur Mandom mod och morske män, vilken jag nu fått lära mig är en snapsvisa. Den har jag kunnat hela mitt liv, vete sjutton var jag snapp(s)ade upp den. Kan det ha varit skolan? /Se text nedan/


Husbonden reparerade voljärernas yttre nät inför våra sommarutfärder. Vintersnön - den myckna och tunga - har pressat ner detta tätt inpå inre voljärtaket och det var inte bra. Mår inte bra av att åka hemifrån när höken kan komma åt fåglar som sätter sig på insidan nätet. Det måste vara avstånd emellan. Inte för att vi lämnar hemmet så lång tid i taget, men… nu är jobbet gjort!


Således företogs liten resa till Grannstaden för att hälsa på Husbondens båda döttrar – i tur och ordning. Sigrid följde med förstås men blev duktigt matt av alla intryck i stadsmiljö. Hon har levt hela sitt liv på landet och tyckte det var tröttande med alla cyklister som kom emot oss på gågatorna. Lite väl mycket för en ståndaktig västgöte som ’kan själv’ och ska lösa allt på egen hand. Nu sover hon djupt.


För övrigt har jag framlevt timmar i bokföringens förtrollade värld. Man blir lite dimmig i hjärnan och världsfrånvänd när man dyker in i alla konton. Har övat på ett (för mig) nytt bokföringsprogram (SPCS) som jag haft i min ägo sedan 2002 men inte orkat lära mig. Hittills var det enklast att harva runt i den gamla varianten från 1995. Nu är den tiden snart förbi.

Programmet funkade i 486:an, i Pentium II:n och XP:n men vill icke kommunicera med Windows 7. Nu vill jag ha allt i samma dator och har inget val. Kom en liten bit på väg idag. En bra start.


Mandom, mod och morske män 
Finns i gamla Sverige än 
Kraft i arm och mod i barm 
Ungdomsvarm i bardalarm   
Ögon blå, då och då 
Le i blomsterdalar där 
Nord, du jordens jättelem ! 
Nord, du milda hjärtans hem ! 

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Skapa flashcards