Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 11 april 2011

Släpp fångarne loss...

Av Margus - 11 april 2011 21:52

Fantastiska dagar nu. Tiden kändes tiden rätt att öppna även för finkarna. Gissa om glädjen var stor. Ryktet spreds som en löpeld därinne ”luckan är öppen, solen skiner, kom igen alla” och ut for – tror jag – allihop. Det var strömhopp genom luckan, gamla som unga kom vinande genom luften där jag stod med kameran.

     

De nya ungarna som redan äter själva hängde på. Det var som ett upplopp… ’släpp fångarne loss, det är vår’. Tuvalisa som egentligen ruvar en ny kull kunde inte bärga sig, hon tog rast en liten stund för att smaka det spröda gräset. Likaså Esther som matar stora ungar i boet. Hoppas pojkvännerna ryckte in som barn- och äggvakter under tiden.

      

Livlig trafik hela dagen. Och när de ryckt upp grässtrån en stund gick de till platsen för badkaren… ”hallå, ska det inte finnas vatten här… hallå, VAR är vattnet!”.

- Ursäkta mej, då… Hade inte hunnit med. Fort fram med badkaren och fyllde dem till brädden, och plums så var dom där alla på en gång. Att blaska sig dyngvåt och sedan soltorka, finns det nåt underbarare, tycktes dom säga.

       

Mot kvällen glesnade det i leden. Vi fick lite besvär med att få in några ungar som inte fått vana på inflygningen ännu, men annars skötte de sig som brukligt. Vid tiden för kvällstillsynen var det ovanligt lugnt inomhus där många sov djupt. Alla var jättetrötta och lyckliga efter en hel dag på grönbete och spa.

Man känner sig mycket tillfreds med att ha tillfredsställt så mångas behov under en dag.

 
 
skogsfrua på dal

skogsfrua på dal

12 april 2011 11:49

Du skriver så otroligt bra om fåglarna, hur vore det att samla ihop inläggen och ge ut en bok, intresset för burfåglar är ju stort och de böcker i ämnet som finns är väl ganska torrt informativa?

http://barasaras.bloggplatsen.se

Margus

12 april 2011 22:56

Tack snälla, ja... suck... drömmar har man ju, men orken...

 
Ruth

Ruth

12 april 2011 13:12

Så många fina foton, nu har jag fått mitt lystmäte för i dag, tackar och niger för det.
Det är inte bara vi som vill ut och njuta av våren och solen, vilken stor dag för fåglarna. Första vårdoppet avnjuts efter alla konstens regler, kan det bli större njutning, nääää.
Kram

http://bernamis.bloggplatsen.se

Margus

12 april 2011 22:57

Alltid roligt att glädja andra;-)

 
Erika

Erika

12 april 2011 22:11

Du har ju så ljuvliga kanarier att jag snart slår knut på mig själv! Jag har haft otur med mina så nu letar jag efter ett par honor till. Får se vad som finns att få tag i.
Njuter av dina bilder tills vidare.

http://www.kvitter.n.nu

Margus

12 april 2011 22:58

Det är så tråkigt när man har otur. Själv tycker jag så synd om fåglarna när de jobbar och sliter och sen... misslyckas.
Lycka till i letandet!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13
14
15 16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Skapa flashcards