Fågelperspektiv

Alla inlägg den 5 april 2011

Av Margus - 5 april 2011 17:25

Att dagens vårdresa skulle urarta till irrfärder på fastande mage runt halva Skaraborg hade jag inte anat. Nio timmars fasta blev till elva och en lätt yrsel anades innan undersökningen var klar. Det var så här…

Bilresan till Lidköpings Sjukhus - mitt andra hem - startade i god tid. Helt övertygad om att det var DÄR ultraljudet skulle ske (kl 9.30), ty så var det sist. Väl framme i luckan och mest bekymrad över var jag kunde dricka vatten började strulet. Listan med dagens patienter innehöll INTE MITT NAMN.

Fram med kallelsen – och där stod... FALKÖPINGS SJUKHUS. Bannade skit!

Ringde genast tidsbokningen ”Här står jag alldeles chockad, har åkt till fel sjukhus, har aldrig hänt förut… och inte hinner jag till Falköping NU”. Det ville sig emellertid så väl att där fanns en ledig tid  kl 11.10 om jag ville och kunde. Hmmm… ytterligare fastetimmar… Kurr, sa magen.

- Där har jag aldrig varit, finns det cafeteria så jag kan äta när jag är klar? Jaa-då.


Fram med kartan och plötsligt befann jag mig på en resa som under andra omständigheter skulle varit rena nöjet. När Skara passerats befann jag mig åter på samma plats som igår – vid Hornborgasjön. Fullt med tranor kors och tvärs i luften över vägen, högt och lågt, i mindre flockar och större, glidande på sina starka vältränade vingar. "Hellegod... tänk att jag skulle få se er så snart igen", sa jag inne i bilen. Dom ropade till svar.

Falköping är en trevlig kommun – mitt i Tranrike, vilket man tar vara på. Vid sjukhusets entré ståtar t.ex en plåtskulptur av tre tranor (se bilden). Ett mysigt litet sjukhus med hemtrevnad och lagom lunk utan jäkt. Utlovad tid passades på minuten. Tur, för jag anade viss yrsel.

   

Förstorad aorta (3,1 cm) var skälet till dubbelkoll (fastat i onödan...!), ingen förändring sen sist. Man hamnar visst på kontroller efter ett visst schema när det gäller aortan.

- Den här skulle jag inte tänka på varje dag om jag var du, sa läkaren. Man opererar i förebyggande syfte, men inte förrän den blivit 5-6 cm vid, vilket den kanske inte alls blir. Viss ärftlighet kan vara orsak.


Köttbullesmörgås och två koppar kaffe i cafeterian och fort hem med bilen. Väl hemma konstaterades att dagens resa beskrivit en Gyllene Triangel över kartbladet. Inhämtades därmed mycken inspiration till nya fotoutflykter, men då med fylld mage .


SACRAMENTO IDIOTO...! Tranfilmens uppladdning till You Tube strulade i fyra (!) försök. Skulle enligt uppgift ta 110 minuter men avbröts varje gång - på det femte smäller det. Knäckte till sist koden. Hade sparat i fel format. Det blev en jäkla skillnad. Puhh...

Här kommer den... en sjutusan till BLÅSIG FILM. Håll fingret på volymknappen för det DÅNAR. Hur löser man sånt...? Nästa år filmar jag en tidig vindstilla morgon.

 

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13
14
15 16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards