Fågelperspektiv

Alla inlägg den 21 februari 2011

Av Margus - 21 februari 2011 22:05

Mildväder i sikte. Meteorologen siade om plusgrader…!? När prognosens sydvindar äntligen sveper in över oss fram emot helgen tror jag mig om att börja lipa, så mycket längtar jag. Själen skriker efter lindring.

Men först... står en tredje armbågsoperation på tur i veckan, reklamation av misslyckad operation för två år sedan. Något har skett i såret som inte läkt, antingen är del av slemsäcken kvar eller så har nåt annat hänt. I somras slog inflammationen ut i full blom, vilket föranledde remissen.


Höll sånär på att helt gå miste om operationen. Första kallelsen erbjöd en tid då jag var förhindrad på grund av annat vårdbesök. När jag ringde för att byta tid hette det först att man ”inte hade någon mer tid”. Min tid för vårdgarantin gick ut just där. (Och vems fel var det…?)

Sjukvården väntar alltså in i det sista med att planera in tider. Sen väntar man med kallelsen till allra sista sekund. Man förutsätter att den som ska opereras inte har andra sjukdomar utan står här i givakt och väntar på kallelsen ’alltid redo’.

Jag meddelade vilka veckor jag var fri. De skulle ”försöka” hitta en ny tid. Trodde loppet var kört tills ny kallelse dök upp – med kort varsel. Återstod så sjukresan… Ångest.


Något oginare än vår region när det gäller sjukresor – numera - får man leta efter. Hos Sjukresor blir man redan i telefon liksom ifrågasatt… det finns ju kollektivtrafik…! (Glestrafikerad landsbygd med väntetider och allt från två till fem byten för att ta sig fem mil…!) Här krävs intyg från höger och vänster, och gud nåde en… annars får man betala taxin själv… dumstruten på huv’et och sjuss in i hörnet…


Sjukreseintyg utfärdas av vårdgivaren, dvs. vårdgivare av den orsak som föranleder behovet. I mitt fall inte armen - utan tarmen. Brev till min medicinläkare faxades. Tur han var i tjänst just den veckan…! Brevsvar kom i fredags…

”Förstår ditt behov fullständigt. Ber att sekreteraren ordnar sjukreseintyg. Du ber om detta när du kommer till dagkirurgin, så ordnar det sig.”

Stor lättnad! Jag kunde klapp’t en och kysst’en… Ett brev betyder så mycket. Det dyrbara dokumentet sparas nu i kassaskåpet samt medföres som kopia vid själva sjukresan. Orkar inte med några missförstånd just då.

Hela livet är ett äventyr.

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24
25
26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards