Fågelperspektiv

Alla inlägg under januari 2011

Av Margus - 10 januari 2011 22:47

- När jag hamnar på demenshem vill jag ha med mig mina gosedjur.

Sa jag till Husbonden idag när jag satt med gorillan Boo-Boo i famnen. Kände plötsligt att ett liv ’ständigt i nuet’ kunde bli riktigt tryggt och mysigt med dem omkring mig.


Gamle Nalle från -57 och hans vänner, Råttan, Kaninen och Bumbi ska också med, tänkte jag vidare... Och alla grisarna i ’julstian’ förstås. Husbonden lovade att så ska ske.

       

 

- Kanske bäst du skriver ned det, tyckte Väninnan. Man vet ju inte hur rörig Husbonden är när det bär till.


Nu är det gjort.  Vem kan förresten neka en gammal vimsig tant något så harmlöst... Undrar om åldringsvården läser bloggen?

Av Margus - 10 januari 2011 21:48

’Isbjörnarnas Land’ i Norden har fått jojoväder. Först permafrost och nu ishalka så till den grad att landet står still. Husbonden kom visserligen till jobbet men högst osäkert av starten att döma. Bilen rörde sig knappt ur fläcken. Vår två kilometer långa framfartsväg som plötsligt förvandlats till skridskobana togs på krypväxel.

DUBBFRIA DÄCK…. tssssss! Måste ha varit stockholmare som kläckte den idén. Landsbygdens folk kan inte roa sig med tramsiga experiment. Vi måste fram. Efter två rejäla snövintrar borde även den mest inbitne miljömuppe inse att Sverige måste ha en viss beredskap. Tur man har dubbar.

Många behöver tänka om. Till exempel svenska tillverkare av snöslungor och snöskovlar vilka hittills trott att vintern är slut i september. Ja, dom sa så när vi ringde. ”September var säsong” skrattade dom. Skrattar bäst som skrattar sist - här gick dom miste om att tjäna grova pengar.

Och när vi precis lagt julen bakom oss är vägsaltet och sanden slut...! Hört talas om lager? Och nu är det även ont om ved… Sen när slutade man elda i december? Att kommuner inte budgeterat för snöröjning är dumt nog, men VAD TÄNKER företagarna på - det heligförklarade näringslivet som ska ombesörja alla våra behov? Det är en GENOMRUTTEN AFFÄRSIDÉ att sluta tillverka snöslungor och skyfflar i augusti och sen inte ens ha ett lager.

Hur blev näringsidkare så naiva? Har man glömt hurudana vintrar vi kan ha i ’Isbjörnarnas Land’ – eller kanske dom inte var födda då? Det kunde ju ursäkta en viss naivitet, om jag säger så. Eller trodde dom att vi med EU-inträdet blev européer på riktigt och att vindruvs- och apelsinlundarna skulle växa upp som svampar ur jorden? BAKLÄXA ÅT NÄRINGSLIVET, säger jag bara.


För övrigt har vi medelst hasning förflyttat oss på allt kortare rastningar runt Lilla Huset. Man skrider, steppar och halkar. Vår gammelpojke Ulrik har haft ett par hemska dagar. Trots fyrbensdrift med dubb och nära till marken har han stått på tänderna i isgatan, ramlat på sidan, benen har glidit isär (aj, diskbråcket...) så till den grad att han vägrat göra sina behov - vi behövde vägsalt.

Äntligen måndag och vi finner vi att saltet är slut... Vi länsade istället lanthandelns lager av hushållssalt i lanthandeln. Sanden var slut – vi tog fågelhusets. Ulrik kunde äntligen göra det han behövde.


Därtill har lagårdstaket gjort SINA behov. Sssschwoooooff, lät det och där låg hela efterbörden i en lång tung isig sträng - 21 meter lång - och mitt för garagedörrarna. Husbondens bil var på jobbet och fick bo ute två nätter - min kom ingenstans. Även snöslungan var så att säga… insnöad, hehe. Det blev till att ringa efter Bonden Med Stora Traktorskopan även denna vinter.

Av Margus - 7 januari 2011 22:14

"Jag är på rymmen från ålderdomshemmet. Om ålderdomshemmet tycker jag - inte."

"Där får man leka barnlekar med Lilian Runestam. Och så måste man vara religiös, annars får man ingen tårtbit till kaffet."

"Ta t.ex min hustru, hon lyssnar aldrig på mig... batteriet är slut."


Det är några citat av Hasse Alfredsson i sketchen 'Gamle man' från 1960-talet. Den är full med s.k klassiker, som gått rakt in i hjärtat hos svenska folket och som generationer upprepat i alla möjliga situationer. Själv låg jag raklång i soffan och vred mig av skratt när man såg den första gången. Ändå visades inte ett enda klipp från denna i kvällens tv-porträtt av Hans Alfredsson. Jag - och många med mig - kunde (och kan fortfarande) långa stycken utantill.

Undrar om inte Gamle man var den sketch som blev Alfredssons stora genombrott. Ja, åsså 'Guben i låddan' förstås, tillsammans med Martin Ljung. Men den var med i programmet, med citaten 'gube', 'lådda', 'magge', och 'en egen kuppe' som lever vidare än i dag. Sketchen slutar med att ML tack vare sitt retsamma sätt får tågkupén för sig själv.


Snacka om att vara odödlig. Tänk på alla 'Lindemän' han gjort, på alla revyer... Överallt sprutade fantasin och hugskotten som svenska folket förvaltar i sin själ med odödliga citat. Måtte de inte dö ut med oss. Livet var roligare på den tiden... ja, humorn också.


Något så sällsynt som att vrida sig av skratt... har jag inte uppplevt på många, många år nu. Men på trettondagsafton hände det... TV visade 'Gröna Hissen' från Eva Rydbergs Fredriksdalsteater i somras och äntligen utbröt förlösande skrattsalvor i Lilla Huset. Efterlängtat. Så himla skönt... och NYTTIGT. Den var verkligen jätterolig och rekommenderas alla som missade. Länk till SVT Play HÄR.

Av Margus - 7 januari 2011 16:48

Ännu en film på fåglarna är klar. Nyfilmad. När det tunga oket med insamling och ringmärkning har släppt återstår bara roligheter, dvs. planering för häckning och annat trivsamt hos fåglarna. Ser riktigt fram mot detta.

Fjolåret var ledsamt från början (värk och snö) till slutet (förlamning, vårdsväng och datakrångel) så koncentrationen på 'birdisarna' blev därefter. Det har börjat släppa så smått och nu gläds vi bara åt vår- och häckningsbestyr.

Kunde inte låta bli att testa videokameran nu när jag kan ta hand om filmerna. Nya sekvenser filmades i går kväll när vi skötte om skyddslingarna. Risfågelungarna på filmen, de som flyttat och ringmärkts var ännu trötta men på väg in i harmonin. De upptäcker att alla kompisarna också är med... och DET är en stor tröst.

Blev kvar för länge framför 50-jubilerande Sportspegeln på TV i går så 'klippningen' blev senarelagd. När filmen väl var klar fick jag avbryta. Det var midnatt och man måste ju sova nån gång. Fick ladda upp den till You Tube idag. Trist bara att 'Tuben' inte låter mig välja den förstabild som jag ville ha.

Nu pustar man ut efter 'sista slaget' i Fågelhuset. De vita risfågelungarna från Royal Suite är insamlade och märkta samt tre nymfer. Skööönt.




Av Margus - 5 januari 2011 23:53

Ooooh, nu är man redigt trött. Äntligen fick vi samlat in 2010 års fågelungar för märkning. Minst tre månader försenat... gissa om vi väntat på rätt tillfälle. Det här brukar vi göra i september-oktober, men min ansiktsförlamning kom i vägen. Sen kom snön och skottningen, sen jul och nyår... men idag passade allt.

Det tog sina modiga tre timmar. Och då var det bara finkavdelningen vi jobbade med. Vi har sammanlagt plockat med 135 små fåglar i tur och ordning - alla samlades in.

  

Finkavdelningen delas nu i två, en för risfåglar, mås- och sebrafinkar samt en för kanarierna. Allt för att förhindra störningar under den häckning som komma skall - lika barn leka bäst.

Äldre fåglar fick klor och näbbar klippta i de fall det behövdes. Ungarna märktes med färgade fotringar för att kunna iaktta individerna. Behövs när man sorterar kön, plockar bort någon fridstörare eller vilka som ska säljas.

    

En grannlaga uppgift, vi för långa listor med olika variationer på ringfärgerna, blå höger, vit vänster eller röd-röd osv. Det kräver skärpta sinnen. Vi har fått till ett fint teawork nu efter flera års träning. (Klickbara bilder m beskrivning)

Ryggarna värkte, munnen var torr som sandpapper, hunger och törst hade vi känt länge... men man kan inte bryta för lunch när som helst, för fåglarna ska inte sitta i sorteringsfacken längre än nödvändigt. Man får hålla ut tills det blir färdigt.

När alla fåglar kommit dit de skulle lämnade vi slagfältet med grus och annat bös på golvet, tomma lådor, handdukar och märkmaterial på bänkarna. Fåglarna behövde vila ut och äta. Så även hundar och vi själva. Städningen gjordes senare. Puh... och gonatt...ZzzZzzZzzZzz

Av Margus - 4 januari 2011 22:49

Nu snöar det igen. Husbonden hade precis slungat bort det som kom i natt och slagit ner rumpan... så snöar det igen. Håhå jaja. Men det är ändå inte det värsta…


Precis när man försöker samla kraft inför det nya året kommer regeringens klubbor i våra huvuden, pang, pang, pang... Försök för guds skull inte att samla kraft – ni ska vara på botten av era förmågor.

1) Sjukförsäkringsskandalen ska INTE rättas till som ’Herr Reichfeldt’ antydde i valrörelsen, den försämras. Nu ska inte längre läkarna som utrett patienterna få avge omdömen om arbetsförmågan. Det ska Försäkringskassan göra själv. Nytt för i år. (Herre du milde.)

2) Vi måste snart byta telefonnummer allihop, både hemma och i mobilerna. Landets telefonsystem anses föråldrat och numren räcker inte till när folk vill behålla sina telefonnummer vid flyttning inom landet.

Vill och vill…? Det måste väl ändå vara vettigare att DEN SOM FLYTTAR byter hemnummer än att alla BOFASTA SKA GÖRA DET…!!! En dålig förklaring. Den som flyttar byter ju ändå adress. Eller anses adressystemet snart också föråldrat? Det kanske blir så att den som flyttar vill ta med sig adressen också…?

3) Elpriserna ska vara höga i minst FEM VINTRAR TILL. Kärnkraftsindustrin håller på med lekstuga enligt kvällens dokumentär i SVT 2. Herregud, när ska politikerna fixa det här. Det finns redan pappersbruk som lagt ner pga. elpriserna. Hur många fler svenska industrier ska skrämmas bort?


En stilla undring… VAR ÄR UPPRORET? När människor drabbas hårt brukar det bli upplopp. Så icke i Sverige. Man borde åkalla 68-generationen, för en lektion. De, om några, kunde lära ut hur man gör. Eller har allihop bränt ut sig... eller blivit miljonärer?

Nej, det rätta är faktiskt att dagens unga rycker ut i demonstrationer och uppror. Det är de som ska ta över ansvaret nu. VAR ÄR DERAS UPPROR?

Av Margus - 3 januari 2011 22:14

Köpa eller köpas, det är frågan. Sedan reklamen intog Bloggplatsen i oktober 2009 har jag slitit med frågan. Uthärdat intrången, försökt blunda för dem som ett traffickingoffer, låtsas att de inte finns... men nu var de så påträngande att jag tänkt om och KÖPER MIG FRI.


Det bär mig emot. Det är så fel det kan bli. Det är marknaden som ska betala för att få synas... och det gör dom ju. Men det är ju INTE VI bloggare som får pengarna. Däremot är det VI som ockuperas, våra texter som 'invaderas' och tidvis utsätts för 'övergrepp' med gulmarkeringar och länkningar - eller 'våldtas' med transparenta budskap över texten osv. Inte utan att man kände sig prostituerad. Nu är det slut på det.


Vad är det värt, frågar man sig. 200 kr för ett år är villkoret. Räknar så här: Eftersom jag skriver ut varje blogginlägg och sparar i pärm kostar det en slant per år i bläck. Bläckpatroner är dyra och odryga. Med denna blaffereklam som följer med på utskriften VARJE GÅNG kanske kostnaden når upp till 200 kr per år i bläck, typ... So what...? Varför inte låta udda vara jämnt, liksom.


Så jag föll till slut... jag gick på det... jag gjorde't...

Trodde det aldrig, men nu har Bloggen BETALAT för att slippa reklam! Så det så.

 

Sagt och gjort. Det var över på ett ögonblick... plingplong i mobilen bara, knackade in koden och borta var eländet. Tänk om offren för trafficking kunde köpa sig fria lika lätt...



Av Margus - 3 januari 2011 09:00

Måste bara tipsa än en gång om ett märkvärdigt tv-program i MORGON kväll, Mästerverk i papper. Jag såg det i maj 2010 och var helt andlös över alla de mästerverk som kan vikas fram av papper. Ja, till och med mänskliga ansikten med veck på rätt ställen som framställer personlighetsdrag som rynkor t.ex Programmet är mycket sevärt.

Figuren på bilden är också något som verkar helt osannolikt att kunna vika fram av ETT ark. Men fantasterna kan! Det handlar om origami och 'bara' att kunna vika på rätt sätt...

Jag skrev om det i bloggen den 9 maj 2010 HÄR. Den amerikanska dokumentären från 2008 har sänts flera gånger och går i Kunskapskanalen i morgon kväll, tisdag kl 21.00

PS.

Nu fick jag gå in och rätta mig själv. Hade först skrivit att programmet gick i kväll, men man blir ju dagvill bland alla dessa helger. Fel, fel, fel... det går på tisdag kväll, i morgon. Tur att det var fel åt det hållet och inte en dag för sent, hehe...



  

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Skapa flashcards