Fågelperspektiv

Alla inlägg den 15 augusti 2010

Av Margus - 15 augusti 2010 22:21

  

Yes, där satt den! Påfågelögat har gäckat mig länge nu men idag fick jag den rackarn på bild. Inte nog med att den satt i skuggan, den blev för en stund bortjagad av ett litet ettrigt nattfly som dröjt sig kvar efter nattens härjningar... vilket jag trodde.

Men det dagflygande nattflyet har precis sådana vanor. Den heter gammafly och har en svårfotograferad fart på vingarna. Men i väntan på påfågeln mixtrade jag med ISO-tal, exponeringstider mm och lyckades fånga även den.

De bruna nattflyna har ofta vackra teckningar på vingarna vilket man kanske inte tänker på. Just den här har fått sitt namn efter det vita y:et på vingarna, eller snarare den grekiska bokstaven gamma. Så fick man lärt sig det också.

    

Gammaflyet finns över nästan hela världen, men överlever inte vintrarna i alltför svalt klimat. Tillhör de "vandrande" fjärilarna och kommer ibland in över vårt land i oerhörd mängd, fortplantar sig och utvecklar en senare generation vilken i sin tur delvis emigrerar ur landet, delvis går under. Arten övervintrar inte i något stadium hos oss. Den kommer flyttande på våren till svalare områden och förökar sig i flera generationer mellan maj och oktober.

Sen kom påfågelögat fram igen (buddlejan måste vara god) och medan jag fotograferade vandrade solen dit. Men jisses vad det blåste... inte perfekt när man fotar smådjur med tele, om jag säger så. 'Påfågeln' övervintrar däremot här i landet. En riktig praktfjäril. Lyckade försök.



HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16 17
18
19
20
21 22
23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards