Fågelperspektiv

Alla inlägg den 18 april 2010

Av Margus - 18 april 2010 21:59

  

Surfar vidare i MapJacks gatubilder. På denna väg i Önnered, just utmed denna häck, inträffade för länge sen en ruggig incident som jag inte glömmer. Det var 60-tal. Min kompis och jag, båda i 14-årsåldern, ledde en dräktig ko och en tjur som skulle ut på bete till de stora fälten till höger i bild, där det nu är tättbebyggt med villor. Kompisen var ovan vid kor och ganska darrig och fick därför leda kon. Jag var mera van och gick före med tjuren Fredrik.

Tjuren var dessvärre bara fokuserad på kon denna dag och vände sig om hela tiden. Han var jättesnäll - men stor och stark - och följaktligen stod vi stilla. Inte lätt att dra en 300-kilosklump bakom sig även om jag var stark på den tiden. För att alls komma iväg till betet bytte vi plats. Kompisen gick före med kon och Fredrik följde snällt efter kons rumpa. Han hetsade på en del, och snart gick det i både trav och galopp.

Då… insåg jag som hade ansvar för operationen att nåt måste göras. Stackars kompisen som skrek av skräck och stackars den dräktiga kon... Jag satsade allt på ett tvärstopp. Slog plötsligt gympadojorna i asfalten med en smäll och slet med råstyrka till i grimskaftet så att tjurens huvud vreds i sidled och han kom i obalans. Svårt att springa då. Detta hjälpte och jag hade fått stopp på skräckfärden. Puh...

Kanske fick tjuren lite ont i nacken… för vi fick faktiskt ut paret till betet i lugnare takt. Dock var vi ganska uppskakade och en präktig historia rikare.

(De blå plupparna i bilden hör till MapJacks 'promenadfunktion'.)

Av Margus - 18 april 2010 21:49

Ojojoj… vilka gatubilder man kan få se på nätet numera. Andra har säkert redan upptäckt det, men för mig var detta en fullständig nyhet. Helt enastående. Plötsligt en dag när jag sökte en person på hitta.se fick jag erbjudande om att göra strövtåg i vederbörandes omgivningar. En gatubild publicerades och det tog en stund innan jag fattade hur det skulle användas men sen var det bara att gå ’gate upp och gate ner’. Bara att klicka på pilarna… Kolla HÄR.

Man undrar hur MapJack har fotat för var man än befinner sig på en gata så kan man liksom stanna till och titta sig runt i 360 grader. Perfekt. I början gäller det bara större städer men det byggs väl ut. Kul för den som är ute i ärliga ärenden men olyckligt när man servar kriminella med bilder på båtar och andra lyxprylar som folk har i trädgårdarna. 'Ärligheten Själv' hade dock väldigt kul på nätpromenaden i Göteborg, där jag växt upp.

  

Här på Gregorianska gatan i Kortedala bodde vi.

  

Garageplanens asfalt var en bra lekplats för hopprep och liknande lekar, i bortre änden på den började Den Stora Skogen där vilda indianlekar tog vid.

Av Margus - 18 april 2010 20:48

... blåser det inte. Där kan vårsolen trots de sista dagarnas styva kuling vara rätt skön.

      

Pilfinkshonan gottar ner sig och låter solen tränga in bland ryggfjädrarna och hanen håller vakt. Kolla blicken mot himlen. En liten fågel kan aldrig vara riktigt säker mot hök och falk. (Klicka för större bilder.)

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11
12
13
14
15 16
17
18
19 20
21
22 23
24
25
26
27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards