Fågelperspektiv

Alla inlägg den 7 mars 2010

Av Margus - 7 mars 2010 17:18

Va fasen... jag kör en Movits till... som motvikt till Melodifestivalen.

Måtte de ALDRIG byta stil.


Av Margus - 7 mars 2010 17:03

När jag ändå lägger ut Mikael Raatikainens målningar till allmän betraktelse måste jag ju ta med även de mer sällan förekommande, en båt på havet eller Vänern, Läckö slott samt en vinterbild. Annars var det ju mest gåramåleri som Raatikainen ägnade sig åt.

      

Med på utställningen fanns även ett par tavlor med detaljrika närbilder på tjädrar, men dem GLÖMDE jag att fota. Det vill säga jag TRODDE att jag redan knäppt dem, men så var det nu inte. Synd och skam, men sant ;-)

Den som vill läsa mer om Raatikainen kan kika HÄR och HÄR. Om gåramålningar HÄR och HÄR.

Av Margus - 7 mars 2010 16:40

Här kommer fler Raatikainen-målningar från mitt besök på utställningen. Så många godbitar ska inte ligga osedda. Visserligen påstås det att det konstnärliga värdet fortfarande besdöms som lågt, men det var minnsann inget fel på Raatikainens perspektivsinne.

      

Det som är skevt på dessa bilder beror på fotografen (mig). Det gick inte att fota framifrån som man ska, för blixten saboterade bilderna. Alltså fick jag ta lite från sidan istället. (Klicka för större bilder)

      

Här ses en rad typiska slättgårdar från Västergötland 1910-1930. Ingvar Kjörck beskrev en gång i GP Mikael Raatikainen så här: "Han var stubbhårad, förde svart mustasch, bar ständigt bredbrättad hatt och spetsbyxor. Därtill långa strumpor. nervikta över knät för mönstrets skull, på fötterna smorläderskängor. Han talade svenska med finsk brytning. Han målade de grönaste gräsmattor som står att finna på denna sida de saligas ängder."

      

Jag som numera har mina rötter djupt ner i den västgötska myllan får nostalgiska rysningar av dessa bilder. Tänk så härligt livet ändå var på många sätt. Tiden stod stilla, det gick långsamt, man levde nära naturen och var rädd om den. De slapp det eviga nyhetstjattret, alla intryck och det ständiga pockandet på beslut. Samt skrikiga melodifestivaler.



HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8 9
10
11 12
13
14
15 16 17
18
19 20
21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
31
<<< Mars 2010 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Skapa flashcards