Fågelperspektiv

Alla inlägg den 6 mars 2010

Av Margus - 6 mars 2010 22:21

Movits är en svensk hiphopgrupp från Luleåtrakten som spelar en svängig blandning mellan jazz och hiphop.

Här är verkligen fullt ös. Hela tiden. En väldigt speciell musikstil som jag misstänker att de är ensamma om. Befriande med den personliga och annorlunda rap-stilen. Grabbarna har nu slagit i USA också.

Själva beskriver de sig som "Djangogitarr, blås och streetswing. Musik för såväl art directorn som för din mamma." Gruppen består av bröderna "Johan Jivin" och "Mördar-Anders" Rensfeldt samt saxofonisten Jocke "One-Take" Nilsson. Deras debutalbum Äppelknyckarjazz släpptes i november 2008.

Av Margus - 6 mars 2010 21:49

Var iväg på konstutställning idag ute på Slätta. Det hade annonserats om Mikael Raatikainens gåramålningar och jag blev vild av längtan. Kunde inte avhålla mig, trots kylan. Men det var osäkert in i det sista, dagsformen får alltid avgöra. Mycket glad att det blev av, och kameran var med så jag har med mig alla målningarna hem till datorn. Svävar på små moln.

    

En bekant till mig hade samlat ihop 80 målningar av den berömde gåramålarn, fördelat på två dagar. Detta är kultur- och hembygdshistoria, allt i ett. Ville man se alla fick man gå båda dagarna, men jag fick nöja mig med dagens titt. Ingen annan målare är representerad med originalverk i västgötska hem som Mikael Raatikainen. Det finns nog tusentals tavlor som bär hans signatur. 

Vad som fick Raatikainen att lämna det finska Karelen för att i decennier dra från by till by för att måla av västgötska gårdar vet man inte men hans dokumentation är väl bevarad på de gårdar som beställde ett verk. Den första kända tavlan är från 1910. Tavlorna på dagens utställning var från tiden 1912-1933. Taxan var 15-20 kronor och en normaltavla färdigställdes på en dag. Han var oerhört produktiv.

(Klickbara bilder.)




HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8 9
10
11 12
13
14
15 16 17
18
19 20
21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
31
<<< Mars 2010 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards