Fågelperspektiv

Alla inlägg den 26 februari 2010

Av Margus - 26 februari 2010 20:43

Gorgl, brkl, slrp, glug-glug-glug… lät det från hängrännorna idag. SEX PLUSGRADER och töandet är igång! Vildfåglarna vilade sig från ätandet en stund och sjöng de vackraste drillar. Man kunde nästan gå utan jacka. Luften doftade äntligen friskt, jag drog djupa andetag, kände hur spända axlar sjönk successivt… lite i taget. Hoppet återkom stegvis under dagen.

Vi gick en låååångsaaam promenad med hundarna på snövägarna och bara njöööt. Stod stilla och fyllde lungorna med luft och hjärnorna med syre. Åååååh.

 

Väl hemma hördes ett välbekant scchhoooooook… Snöras från lagårn. Vi inspekterade baksidan. Kolossala massor hade vräkts ut men där gör det inget. Ingen verksamhet på den sidan. Ett par timmar senare var det dags för resten…

Scchhoooooook... smock. Där låg snön från framsidan lagårdstaket (alltihop) som en evighetslång betongklump. Ooops… och Husbonden som skulle ut i kväll. Eftersom han vilade beslöt jag mig för att göra en insats. Säg inte att jag är pessimist!

Parkerade kaffemuggen i en snödriva och började skyffla… hehehe … Fullständigt lönlöst. Det VAR betong. Utefter HELA lagården (21 meter). MITT PÅ vår utfartsväg som löper JUST DÄR. Och garaget var totalblockerat!

Det lilla jag flyttade utgjorde en promilles promille av massorna och jag insåg att min rygg aldrig skulle palla. Ringde Grannen B igen! FÖR TREDJE GÅNGEN inom loppet av en veckas tid. Allt på grund av förra helgens snö.

Han kom med traktorn på nytt! Och lastade bort eländet på nån halvtimme. Som att sleva potatismos. Till skillnad från mitt ynkliga petande. Vi drog en lättnadens suck. Tur att han var hemma… att han hade tid! Och tur att allt kom ned på en gång. Nu är det färdigt… Så långt.

Av Margus - 26 februari 2010 19:47

På fråga från Flanören ska jag redogöra lite för hur vår namngivning av ungarna sker. Utseende och kännetecken är grunden för namnen - lättast att komma ihåg;-)

Ibland kan det bli lite galet som med vår avelshona HELMUT. Hon hade liksom en hjälm på huvudet, det blev på engelska 'helmet' och namnet var givet... Helmut. Om vi då vetat att det var en hona skulle namnet kunnat bli Helmi. Men oftast visar sig inte könstillhörigheten förrän ett halvår senare och då är det knepigt att byta. Först kändes det löljigt med en Helmut som ligger på ägg... men nu är det hur naturligt som helst. Man vänjer sig;-)

De som inte har några direkta kännetecken får - om det känns motiverat - namn efter beteendet. Många andra blir utan. De fåglar som behålls får alltid namn. Förstås.

Värst är det med risfåglarna som oftast är exakta kopior av varann. En av våra praktfullare hanar heter t.ex GULE-FULE. Han färgade inte ut förrän efter två år, egendomligt nog. Han hade en gulbeige anstrykning i den grå färgen och man försökte undvika att få honom på bild. Dock gav han fina barn. Han fick händelsevis en gul ring vid märkningen och det gav namnet. Nu är han störst och vackrast av dem alla. Så kan det gå.

Ja, många historier finns bakom namngivningar. Flanören och jag tycks vara samma andas barn för jag minns också namnen Lilja, Rosa och Krona på kvigorna. Och Stjärna.  

Tidningen Fågelhobby kom häromdagen med berättelse om en fasan. En granne kom på besök och tyckte "oj, den där ser precis ut som en kudde hemma hos mormor". Varpå fasanen fick heta just MORMORS KUDDE, förkortat MK;-)

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
1
2 3 4 5 6 7
8
9 10 11
12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Skapa flashcards