Fågelperspektiv

Alla inlägg den 18 januari 2010

Av Margus - 18 januari 2010 21:50

Idag fick jag chocken.

Ringde labbet efter senaste provtagningen före helgen: Förhöjt B12-värde… mycket förhöjt! Mer än 1076 pmol/l för S-kobalamin. Och det FÅR INTE överstiga 700. Herregud! Vanligen har jag 439, typ. Blev rätt tagen... länge... typ.

Orsak till provtagningen var tilltagande värk och vätskeansamling i kroppen. Hela december har varit jobbig. Ont i tår, vrister, anklar, trampdynor, hälar, fötternas ovansida, knän, lår, rygg, överarmar, armbågar, händer och fingrar. Har stapplat fram som en nittioåring. Och som jag har frusit och huttrat… Inga kläder har varit nog. Har suttit eller legat i tv-soffan med tjockaste filten om kroppen. Trots stödstrumpor gick inte vätskan ur kroppen.

När allt detta kändes oroande gick jag till läkare akut före helgen. Blodtrycket var rejält högt. Vätskedrivande som första åtgärd.

Är faktiskt rätt tagen av provsvaret. Inte undra på att jag mått pyton den senaste tiden. Efter några samtal med min IBD-mottagning erfor jag att det också KAN ha med utsättning av cortisonet att göra. Men hur…? I väntan på samtal från läkaren har jag sökt på nätet. Osorterade sökresultat fladdrar förbi… kronisk myeloisk leukemi och polycytemia vera eller andra blodsjukdomar, makrocytär anemi och tilltagande neurologiska symptom, benmärgsmorfologi, leversjukdom och binjuretrötthet mm… Kul...?

Näe, är inte uppskrämd… än. Det måste ju inte vara så illa. Men vad vet man…? Gissar att det nu väntar fler provtagningar innan man vet. Har ny läkartid först om åtta dar . En sån dag!

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14
15
16 17
18 19 20
21
22
23 24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards