Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 16 december 2009

Julmaten upp i halsen, redan

Av Margus - 16 december 2009 21:14





svt:s julbord  

Kylen är fylld, vi är laddade. Inget traditionellt saknas. Är redan trött på julmaten innan det ens har börjat. Vet hur det brukar bli… Fasar för resterna dag efter dag. Mår illa vid blotta tanken. I ett försök till nytänkande drog jag igång följande samtal en dag:

-  Vad vill du nu att vi ska ha för mat i jul?

- Inget märkvärdigt, bara skinka, köttbullar, prinskorv, vörtbröd, Janssons, rullsylta, kalvsylta, rödbetssallad, julost, sill och en nubbe, svarade Husbonden!

Svaret var givet. Jag visste. Hyste en from förhoppning om tillmötesgående då han vet att jag inte gillar julbordet så värst. Inget förbarmande. Vi firar juldagarna på tu man hand.

- Kan du inte tänka dig att ändra lite, alltså att inte äta ALLT på en gång? Kan vi inte ha skinka en dag, Janssons en annan och så vidare?

- Nä, jag VILL ha alltihop! Varför ska jag behöva avstå från det?

Husbonden ÄR köttälskare, det är bara så. Varje gång hungern sätter in kommer förslag om fläskkotletter och köttbitar - mat för en hel karl. Tur att han också gör slut på kalorierna. Variationen är liksom mitt ansvar. Får kontra med tankar om grönsakssoppa och fisk.


Klart att Husbonden ska få den julmat han vill ha. Men JAG vill också ha min. För första gången krockar det. Hittills har vi ätit samma mat, men nu står det mig upp i halsen. Jag tycker också om prinskorv, köttbullar och skinka. BARA INTE ALLT PÅ EN GÅNG. Så har jag "julat" i 60 år och vet att längtan efter kokta morötter, rotfruktslåda… ja, till och med spenatsoppa blir stark redan på juldagen. Det blir till att koka egna grönsaker separat då. Många kastruller blir det…


 
 
Kram Ruth

Kram Ruth

16 december 2009 23:52

Håller med dig att det är bättre att rasonera ut julmaten på en hel vecka. Lättvindigt att äta rester i flera dagar, men hur gott är det ? min man skulle också gå i taket om han inte fick frossa i all julmat. Bara jag får en skinkmacka med rödbets sallad och min risalamalta med saftsås då är jag nöjder...

http://bernamis.bloggplatsen.se

 
Marianne

Marianne

17 december 2009 01:25

Jag förstår dig mer än väl när det gäller julbordet. Jag äter det bara på julafton, sen får det vara för min del. (mer än 20 år som kock sätter sina spår) Men jag har alltid flera olika sallader på julbordet och alla äter av dem till min stora förvåning. Grönkål/rödkålssalladen är den salladen som är mest uppskattad som tillbehör till alla feta köttbitar och korvar. Och den salladen passar även utmärkt till kalkonen på juldagen också.
Ha det gott

http://www.ekoxenskennel.se

 
Ewa

Ewa

17 december 2009 10:37

Gud förbjude att de skulle avstå något som ALLTID har ätits just den dagen! ;-)

http://www.fundringar.bloggplatsen.se

 
Flanören...

Flanören...

18 december 2009 17:07

Jag förstår dig.
I år trodde jag det skulle bli lite lugnare med julmaten.
Som pensionär skulle dt inte bli så många julluncher eller julbord.
Hej, vad jag bedrog mig, fler än vanligt i stället.
Vi delar faktiskt upp julmaten, över en vecka ungefär, med en liten koncentration på julafton i samband med doppet i grytan.

http://www.nabbsjuan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5
6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23
24
25 26
27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Skapa flashcards