Fågelperspektiv

Alla inlägg den 28 september 2009

Av Margus - 28 september 2009 22:45

... har jag insett hur man ska använda Bloggplatsen. Och det går bättre...


Förr skrev jag inläggen i Word, klistrade in i bloggen, redigerade och det gick superbra på gamla bloggagratis. Då hade man en kopia om tekniken nån gång sprack, så man slapp skriva om alltihop ur minnet.


Detta går inte nu (inte för mig i allafall) för då hoppar texten runt och bär sig åt, vägrar kursiveras när jag vill, försvinner efter eget gottfinnande och så vidare.


Hädanefter skriver jag inläggen direkt i bloggen för då fungerar alla funktioner som de ska. Innan jag sparar kopierar jag och klistrar in på annan plats i datorn - för säkerhets skull.


Har därtill fått leta i datorn efter utskriftshanteringen, måste ställa om den för varje pappersutskrift av mina inlägg, vilket jag fortfarande håller på med (är inne på fjärde pärmen). Aldrig, aldrig annars behöver jag justera detta. Alla andra utskrifter från alla andra dokument och sidor fungerar perfekt, bara inte från Bloggplatsen.


Och när jag efter mycket om och men börajde fatta detta lugnade jag ner mig så jag hittade funktionen med att spara utkast. Så stolligt kan det bli med förändringar.


Slutsats: Nöjd med de många förbättringarna. Fortsätter väl blogga ett tag till då... hehe. 



Av Margus - 28 september 2009 22:37

Såg just av misstag en kvart av "Adrenalin Rush Hour" (tv4 sport), ett sånt där spektakulärt och uppumpat amerikanskt tv-program om mänskligt vansinne när det går rejält snett. Till hetsiga ljudeffekter visas katastrofer och fruktansvärda olyckor med folk som hoppar med truckar i öknen och slår i bergväggar eller surfar med segel och hoppar rakt in i en stålkonstruktion så det sjunger om'et. För att inte tala om folk som hjälper polisen att skjuta ner (!) rånare och hyllas som hjältar efteråt...!! Och det visas om och om igen, bakifrån, framifrån, i slow motion och från sidan. Och om igen! Så att man säkert inte ska missa en enda detalj. Därtill med huvudvärksdålig filmkvalitet.


Man mår rätt illa efter några minuter. Förutom att det gör ont i hela kroppen av att se eländet är det nästan värre att se homo sapiens (neanderthalensis) bete sig som idioter när man kastar sig utför stup, åker, studsar, hoppar, klättrar eller kör vrålande motorfordon på utsatta och livsfarliga ställen.


Rätt ruggig programtyp egentligen. Som gottar sig i katastrofer och människans dårskap, som frossar i äckliga scener och sen låter den "drabbade" (som då borde vara död eller åtminstone lemlästad) med egna ord berätta om hur man mirakulöst (thank God) klarat sig och hur det kändes. Ska vi skratta, hisnande häpna över deras mod, förfäras i skräckblandad förtjusning, glädjas med vederbörande i ett halleluja eller vad är meningen? Nej! Det är ren glorifiering av våld och idioti.

Av Margus - 28 september 2009 21:15

Det här är ju inte klokt... Tänk om det ÄR rätt gubbar som polisen tagit. Mindre än en vecka efter det spektakulära helikopterrånet sitter sex häktade. Om detta är rätt blir man mållös av beundran inför polisarbetet.


Och här satt man och såg polisen släppa iväg helikoptern utan åtgärd, tog sig vanmäktig för pannan dårad av alla amerikanska polisfilmer och stönade: "Skjut, skjut!"


Dem ser vi inte röken av igen, sa halva svenska folket. Vad GÖÖÖR polisen!

Och nu... Icke ett skott, inte ett oskyldigt liv till spillo men sex dagar efteråt sex män gripna. Det är rätt häftigt.


Och som vanligt inkallas stjärnadvokaterna som försvarare till landets grövsta kriminella. För dem är det tydligen fritt fram att välja och vraka; Leif Silbersky, Peter Althin... och de där. Jag undrar om vi vanliga dödliga får välja lika fritt om vi blir misstänkta för nåt? Står Silbersky och Althin redo för alla medborgare oavsett brottsrubricering?

Det tror inte jag.

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12 13
14 15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Skapa flashcards