Fågelperspektiv

Alla inlägg den 10 september 2009

Av Margus - 10 september 2009 21:42

Nu blir jag övermåttan uppretad på hur konstiga inläggen blir i bloggen efter ändringen.

Hoppas innerligt att det är barnsjukdomar, för min sinnesfrid tål inte störningar.

Inläggen hamnar inte där man tänkt sig. Det blir långa tomma avstånd, till ingen nytta.

Bilder går inte att lägga in i texten. Och rätt om det är har inlägget inte tagits när man sparar det.

Borta bara. Får göra om. Nä fy för den lede vad trött jag blir.

Det hindrar mig iallafall från att skriva mycket i onödan. Så det så.


För att inte tala om hur det blir när man skriver ut inläggen. SMÅ JÄ-LA BOKSTÄVER, mindre än i telefonkatalogen.

Detta var INTE roligt.

Av Margus - 10 september 2009 21:36



Revisorn och ordföranden i en ideell förening företar en intern revision sju år tillbaka. Gällande en bokföring som styrelser och revisorn i fråga granskat och godkänt (!) år efter år. Årsmöten har regelmässigt hållits och styrelserna (med kassören) har medgivits ansvarsfrihet. Varje år! Det innebär att hela föreningen tagit ansvar för räkenskaperna.

Till nämnda revision kallas den kassör som efter många års trogen tjänstgöring avgått ett halvår tidigare. Revisorn och ordföranden påstår att kassören fifflat och är återbetalningsskyldig med 30 000 kronor för de sju åren med "erbjudandet" att om hon undertecknar ett dokument om denna skuld ska inget av det "uppdagade" komma till styrelsens kännedom. !!!!

Revisor och ordförande underkänner inte bara sitt eget arbete i och med revisionen. Man underkänner också de styrelser som under åren granskat och godkänt ekonomin. Och HUR tänkte dom att denna "återbetalning" skulle redovisas utan styrelsens vetskap?

 Man tar sig för pannan. Detta händer i Sverige idag. Fullständig anarki, djungelns lag och förföljarmentalitet råder tydligen på alla plan. Skönt att man befinner sig mycket låååångt ifrån exemplet ovan.


När folkrörelserna levde i Sverige växte människor naturligt in i de demokratiska processerna. Från minsta vägförening till kommunalfullmäktige. Nu håller vi på att glömma demokratin, folk gör som dom vill. Det är inte så charmigt som en del tror, i förlängningen är det förbaskat allvarligt.


 

Av Margus - 10 september 2009 20:57

         

Åter till ladusvalan jag fotade häromsistens. Den utan spröt. Lasse Willén på P1:s Naturmorgon svarade faktiskt på  min fråga om den korta stjärten.

Här är svaret:


   "Mycket riktigt har unga ladusvalor mycket kortare stjärtar än de vuxna fåglarna. De har också brunskära fläckar på panna och strupe snarare än blodröda. Honans stjärtspröt är också något kortare och bredare än hos hanen. Det anses ju att hanarna bl a använder sina långa stjärtspröt för att imponera på honan (d v s för att visa vilka resurser han representerar eftersom han kan lägga energi på att utveckla så onödiga prydnader!)."


Willén berättar vidare att han tillbringade onsdagsmorgonen på Ölands södra udde

och såg säkert 3 - 4000 ladusvalor sträcka söderut.

-----------------

För övrigt är jag sur på att det inte går/har blivit svårare att lägga en bild inflikad i texten med det nya systemet här på bloggplatsen. Det ser ju LÖJLIGT ut när man har en liten, liten bild som ska ta sån plats med stort tomrum.

Det kanske löser sig. Eller lär jag mig. Inte fasen vet jag hur det ska gå till. Har nu tragglat med tabeller och allt möjligt för att få det som jag vill. DET VILL SIG INTE. Suck...















HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12 13
14 15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards