Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 1 september 2009

Solbadande ladusvalor

Av Margus - 1 september 2009 22:58

  

Åååh, jisses... gissa om man är mör i kroppen efter sju timmars storstädning i fågelhuset. På två personer. Såpass krävs när man gör höstfint. Ryggskottet som hållit i sig över en månad nu är på tillbakagång så det gäller att vara försiktig. Korsetten på och inga knyckar. Det högg bara till en gång i ryggraden, uuuh.

Har bilder på evenemanget men hann inte bearbeta dem efter På Spåret-minnen på tv i kväll.

 

Däremot vill jag visa dagens bilder på ladusvalorna som tillbringade dagen på vårt tak och tv-antenn.

De har varit ute över åkrarna i bygden hela sommaren men nu var dom här igen. Samling inför avfärd. Man smälte ju helt när svalungarna låg och vältrade sig på takpannorna och vred upp sina vita magar mot solen, denna sista (?) sensommardag.  Kunde inte hålla mig... På darriga spagettiben styltade jag in efter kameran.

En unge ser ut som om den störtat rätt in i pannorna, men den lyfter bara vingarna för att släppa solen inpå kroppen.

 

När svalorna återvänder till häckplatsen så här strax före avfärden får jag för mig att de memorerar omgivningen för att känna igen sig när de återvänder nästa år. Får nog ställa den frågan till P1:s Naturmorgon.


Nog lever man mitt i naturen här. Husbonden hade just sällskap av en vårtbitare i tv-soffan (han kände hur det kröp på kroppen...) som fick släppas ut i sommarnatten genom fönstret.

 
 
Alle

Alle

2 september 2009 09:02

Så härliga foton!
Ha en bra dag och va försiktig med ryggen!

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
Ruth

Ruth

2 september 2009 11:25

Ett sådant skådespel av svalorna ser jag aldrig, tror jag har sett en svala bara 3 gånger i sommar, är nog inte rätt miljö här. Dom trivs på ditt tak det syns.
Akta baksidan av kroppen din, ryggont är en pina.
//kramen

http://bernamis.bloggagratis.se

 
skogsfrua på dal

skogsfrua på dal

2 september 2009 13:10

Kvick kamera du har, en strålande bild.
Du såg väl till att gubben kom in igen (genom dörren) utan vårtbitaren?;)
Beklagar ryggen...spikmatta kanske?

http://barasaras.bloggagratis.se

 
Ingen bild

jenny

2 september 2009 21:34

Härliga bilder på "dina" mysiga svalor!!
Man kommer verkligen sakna dom när dom nu snart flyttar...):
(= min vilda favvo-fågel...)

Vet du? I dag på morgonen hittade jag en liten blå buse med väldigt få fjädrar som ploppat ut genom holken, och som spatserade runt i halmen (Ja...jag gjorde en "bädd av tjockt med halm under om i fall att...)och såg mycket kaxig ut över sin frihet!
Under vilda protester förpassades den lille tillbaka i holken till sina 3 mindre modiga syskon, och sedan dess har han stannat där...ÄN så länge!
Han kommer bli en riktig liten tuffing den!
Skriker och gapar på mej när jag bara vill gosa lite!??!? Fattar inte det!?!?
Haha...ja, dom är verkligen underbara!!

Var nu rädd om din rygg och pusta ut lite efter storverket i fågelhuset..
Skönt att ha det gjort, kan jag tänka.
Jag har mitt kvar, men det får vänta lite för nu ruvar Kim & Nilla igen.*drar en liten suck*
Kram på dej och hälsa Guben din!
//Jenny

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12 13
14 15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Skapa flashcards