Fågelperspektiv

Alla inlägg den 20 augusti 2009

Av Margus - 20 augusti 2009 22:59

Kära fynd i bokhyllan. Två klisterböcker i brun kartong från tidigt 50-tal. Såna där som man samlade bilder till ur Hemmets Journal och klistrade in själv. Mycket pedagogiskt. Lärde mig mycket här. Undra på att ett medfött intresse för djur och natur stimulerades.

 

UR SVERIGES FLORA är den ena, den andra heter BILDER UR DJURVÄRLDEN. Båda är kompletta. Man lärde sig vara uthållig och noggrann.

Fascinerande att bilderna är så vackra och välgjorda. Inget hafsverk där. Man gav sig tid förr. Det fick kosta. Det utgjorde ett värde att det blev bra. Inte som idag när allt ska vinstmaximeras. Där är till och med sånt där glansigt papper emellan uppslagen för att skydda bilderna.

Den något ålderdomliga texten för trana återges nedan. Tur att man nu återskapat våtmarker för djuren och värnat tranorna med stödutfodring så texten känns ganska inaktuell.

"Tranan förekommer icke så talrikt hos oss men finns här och var på stora myrar, ända från Skåne upp till Lappland. Genom att myrarna allt mer och mer utdikats, har det blivit svårare för tranan att skaffa föda, och hon blir därför mer och mer sällsynt, särskilt i södra Sverige. När tranorna flyga i flock låta de höra ett egendomligt trumpetande."

Av Margus - 20 augusti 2009 21:56

På förekommen anledning tillkännages härmed hur jag copyright-märker mina bilder. Har fått en fråga om detta. Ifall det intresserar fler tar jag upp det här.


  • Copyrightloggan hittar man i Infoga-menyn från Word, Infoga/symbol. Där hittar man för övrigt mycket användbart och roligt.
  • Tecknet finns i fonten Symbol.
  • Markera och infoga i worddokument. (Jag brukar ofta kopiera det jag ska använda till ett mail som sparas i mapp i Outlook Express för att det är lätt att komma åt därifrån. Men det är jag det...)

När man lägger in tecknet i epost ändras det nog till ett ã (a med överliggande diakrit, kallad tilde). Det vete f-n hur det går till, men så är det... Den vetgirige kan läsa om tilde i Wikipedia HÄR, det gjorde jag… hehe.


Byt till fonten Symbol så kommer C-tecknet fram igen. Detta fenomen är bra att lära sig för den här växlingen sker även i Photoshop (så att man inte blir lika chockad som jag ;-).


När text infogas på bilder i Photoshop används verktyget T.

Kopiera in C-tecknet på bilden och välj fonten Symbol OTT för detta.

För övrig text väljs en vanlig font.

När texten är klar måste man gå ur T-verktyget till ett annat innan man kan spara ner bilden.


(Detta är hur jag har lärt mig på egen hand. Det kanske finns fler sätt, och enklare sätt...?)

Info om Copyright finns på Wikipedia HÄR.


Hoppas det blev någorlunda användbart.  Lycka till!

----------------

PS. Här kommer ännu ett knep efter vägledning från Ruth som är en fena på datorjobb.

Alltså: för att få ©-loggan på bilder i Photoshop används Alt och 0211 eller 0227.

För att få fram ©-loggan i word eller bloggen används Alt och  0169.


Alla vägar bär till Rom, även om vägen är lite stenig och krokig, hehe.

Detta PS har lagts till i efterhand.


Av Margus - 20 augusti 2009 20:29

 

Den här boken växte jag upp med. Har inte tittat i den på 20-30 år för jag kan den utantill, men förmår inte riktigt fatta ett avgörande beslut om dess hädanfärd. Den är liksom en del av mig, av min personlighet. Tror jag. Det känns så. Att slänga den kanske gör ont…


"En gyllene bok OM VÅR JORD", (Folket i bilds Förlag) blev min bibel om geografi. Att jag haft den sen utgivningen 1953 framgår av några konstiga fyraårskrumelurer (mina). Den är fullkomligt sönderläst.


Här grundlades min världsbild. Här lärde jag mig att vi levde i en vänlig värld, en underbar värld där varje folkslag hölls med sitt i var sina vackra världsdelar, idylliska var och en på sitt sätt. Inte ett ord om krig och ondska. Man växte upp med en tro på en god värld. Jag vill tro det har gjort mig till en snäll människa.

 

Här lärde man känna solsystemets inverkningar på våra årstider och dygnsrytm.

Bilderna fick mig att experimentera med lampa i mitten och apelsiner som cirklade omkring för att se hur nattskuggan flyttade sig. Vete fasen hur jag fick ihop det, men ett sjujäkla bygge var det… Ojoj, vilka minnen.

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Skapa flashcards